Foto: instagram f1 |
Iako je za nama tek nešto više od jedne petine šampionata i, uz nova pravila, još dosta toga nepoznatog kada je tekuća sezona u pitanju, posle prvih pet trka neke stvari ipak već možemo konstatovati – znamo ko je nedodirljiv za konkurenciju, više je nego jasno ko je podbacio, a za neke možemo jasno istaći da je sezona već sada izgubljena.
Ko se gde nalazi nakon uvodnog dela šampionata i ko je opravdao očekivanja, a ko razočarao?Ferari i Red Bul, pa ostatak sveta
Foto: instagram f1 |
Ono što je očigledno i što je svima jasno je da su ekipe iz Maranela i Milton Kinsa uradile najboji posao tokom predsezone. Naravno, slobodno možemo da istaknemo da je Ferari bio nešto uspešniji jer, za razliku od “Bikova“, ima kompletan bolid – brz i pouzdan. Kada se na to doda i činjenica da u liku Šarla Leklera imaju i kompletnog vozača, “rezultat na semaforu“ po kojem je italijanski tim lider u oba šampionata (vozačkom i konstruktorskom) je sasvim logičan. Ono što “propetom konjiću“ najviše zadaje glavobolju je prilično skroman učinak Karlosa Sainca – Španac je već načinio nekoliko krupnih grešaka zahvaljujući kojima je prosuo značajnu količinu bodova, kako za ekipu, tako i za sebe. Iako je Karlos pred početak sezone imao visoke ambicije i na ličnom planu, statistika posle uvodnih pet rundi mu ne ide u prilog ni po jednom parametru – u plasmanu vozača zauzima tek peto mesto, a za timskim kolegom zaostaje čak 51 poen. U kvalifikacijama Leklerov učinak je stopostotan – skor između Ferarijevih pilota je 5-0 u korist vozača iz Monaka. Sainc pritom dve trke nije ni završio, ponajviše sopstvenom krivicom i greškama koje je pravio, a ni u preostale tri u kojima je stigao do cilja nijednom nije završio ispred Leklera. Takođe, Šarl je zabeležio i tri najbrža kruga, naspram Karlosa kojem to još nijednom od starta sezone nije pošlo za rukom. I to još uvek nije najgora konstatacija na račun Španca – sve gore navedeno je stanje “na papiru“, dok odnos na stazi još manje ide Karlosu u korist. Razlika u trkačkom tempu i prednost koju Lekler ima u pomenutom segmentu prilično je evidentna, a najbolji opis takvog stanja pruža podatak da se Sainc tokom prvih pet trka ni u jednom trenutku nije našao ispred Leklera na stazi! Zapravo, jeste u par navrata, ali samo u situacijama kada je Šarl ranije odlazio na pit-stop, te je svom timskom kolegi omogućavao da se bar na trenutak fizički nađe ispred njega. Sve ovo nas dovodi do toga da bi Ferari možda uskoro mogao sve karte da baci na svog de facto prvog vozača, a to je poslednje što je Saincu potrebno. Ipak, takvu “čorbu“ sam je sebi zapržio i ukoliko želi da izbegne takav scenario moraće mnogo da se poboljša na svim poljima.
Foto: instagram carlossainz55 |
Da Španac ima razloga za tu vrstu brige, pokazuje forma Red Bula. Austrijski tim je od samog početka sezone najveći (i jedini) konkurent Ferariju, Maks Ferštapen i Serhio Perez voze fantastično i ukoliko se taj trend nastavi, neće biti nikakvo iznenađenje da u Ferariju, umesto Hamilton-Rozberg situacije, gledamo scenario Šumaher-Barikelo. Jer, u Red Bulu je prilično jasno ko je vozač broj jedan – na kraju krajeva, Ferštapen pomenuti broj nosi na svom bolidu i bolji opis od toga nije potreban. Perez pruža odlična izdanja, znatno je bliži Maksu po performansama nego prošle sezone, ali to i dalje nije dovoljno da bi poremetio uspostavljenu hijerarhiju unutar ekipe. Stoga, popularni Čeko se može zadovoljiti eventualnim potpisivanjem novog ugovora sa Red Bulom, o čemu se poslednjih nedelja sve glasnije priča. Kada pogledamo šta je Meksikanac pružio do sada, deluje da su pregovori koji su i zvanično započeli između dve strane čista formalnost. Pol-pozicija u Džedi je najsvetliji momenat dosadašnjeg dela Perezove sezone, u šampionatu se nalazi odmah iza Leklera i Maksa, a situacija je po Serhija mogla i bolje da izgleda da su ga zaobišli neki maleri na stazi. Najbolji primer je pomenuta Džeda – pojava sigurnosnog automobila na stazi u najgorem mogućem trenutku sprečila ga je da možda dođe i do pobede na toj trci. U Bahreinu je bio žrtva havarije Red Bulovog agregata bukvalno u poslednjem krugu trke, a slični problemi pojavili su se i na poslednjoj trci u Majamiju. I upravo dolazimo do glavnog dela priče vezane za austrijski tim – očigledni problemi sa pouzdanošću agregata. Ni Ferštapen nije bio “imun“ na manjkavosti “lažne Honde“ (Red Bul Powertrains je zvaničan naziv motora koji se i dalje proizvodi u Japanu).
Foto: instagram f1 |
Razlog za ovakav pristup je jasan – od ove sezone budžet za razvoj je ograničen i ekipa iz Maranela očigledno ne želi da “srlja“ sa nadogradnjama ne bi li nekim eventualnim propustom napravila korak unazad u razvoju bolida. Svaki novi deo dodat na bolid koji ne bi dao željeni rezultat predstavljao bi ozbiljan finansijski trošak po ekipu, a prostora za popravni gotovo da nema. Stoga, Ferari je vrlo oprezan i jasna je želja da se svi novi delovi detaljno ispitaju pre nego što se implementiraju na šasiju. Red Bul, sa druge strane, daleko je agresivniji po pitanju razvoja – kao što je već rečeno, prva unapređenja stigla su još u Imoli i za sada su dala rezultate, ali mač sa dve oštrice se sastoji u tome što će “Bikovima“ sada biti prilično vezane ruke kada je u pitanju razvoj bolida u kasnijoj fazi sezone. Prema informacijama italijanskog sajta Motorsport.it, austrijski tim je već tokom uvodnih pet trka potrošio čak 75% budžeta predviđenog za razvoj bolida, a sezona će imati 23 trke! Iako ove brojke nisu potvrđene i realno ih je teško utvrditi, činjenica je da Red Bul za sada ne štedi, dok Ferari, sa druge strane, gotovo da još uvek nije potrošio ni evro. Ovo Italijanima daje razloga za optimizam i čini se da u ekipi nema panike, uprkos Ferštapenovim dvema pobedama na poslednje dve održane trke. Stoga će vikend u Španiji biti veoma interesantan za ispratiti, jer bismo neke odgovore možda već tada mogli da dobijemo, ali činjenica je da je velika bitka ova dva tima u toku i da ćemo joj, po svoj prilici, biti svedoci do veoma kasne faze šampionata – ako ne i do poslednje trke.
Mercedes kao tihi predvodnik ostatka karavana
Foto: instagram mercedesamgf1 |
Foto: instagram fia.official |
Kada se sve sabere i oduzme, skor je takav da su oba britanska vozača upisala tek po jedan podijum. Jedna od retkih dobrih strana kod Mercedesa je dobra pouzdanost, s obzirom da do sada nije bilo nikakvih problema po pitanju kvarova, što je, na kraju krajeva, i omogućilo Hamiltonu da ispije šampanjac na podijumu u Bahreinu, a Raselu da istu stvar učini u Australiji. Džorž je pritom veoma konstantan – jedini je vozač koji je sve trke završio u top 5, ali odnos u kvalifikacijama je ipak na Luisovoj strani – stariji Britanac ima tesnu prednost od 3-2 u odnosu na svog mlađeg kolegu.
U sredini grida situacija varira i odnos snaga se menja praktično od trke do trke. Ipak, čini se da nešto bolje od ostalih stoji ekipa Meklarena, uprkos promenljivoj formi. Nakon užasnog starta sezone u Bahreinu, kada su se Lando Noris i Danijel Rikardo borili da trku ne završe na samom začelju, situacija je već od Saudijske Arabije počela blago da se popravlja. Tada su upisani prvi poeni (sedmo mesto za Norisa), ali i prvi problemi sa pouzdanošću (odustajanje Rikarda). Australija i Imola predstavljale su nagli skok u formi britanske ekipe jer su vozači narandžastih bolida osvojili prilično lepu zalihu bodova – u Melburnu su Lando i Deni Rik završili kao peti i šesti, dok je na VN Emilio Romanje mladi Britanac čak uspeo da se dokopa i pobedničkog postolja, završivši trku na trećem mestu (ovom uspehu su, doduše, kumovale i greške i generalno loš dan Ferarijevih vozača). U Majamiju je opet viđen blagi pad, a posebno je uočljivo mučenje Danijela Rikarda čiji problemi iz 2021. su se preneli i na novu sezonu. Slično kao u redovima Ferarija, i ovde jedan vozač ima maksimalan kvalifikacioni učinak – Noris je na svih pet subotnjih sesija bio brži od Rikarda, a Australijanac je samo na trci u Bahreinu kariranu zastavu ugledao pre svog timskog kolege.
Foto: instagram valtteribottas |
Na trenutke je potencijal pokazivala i Alpina, ali vozači francuskog tima imali su dosta problema sa pouzdanošću. Ovo se pre svega odnosi na Fernanda Alonsa koji, možemo reći, nosi epitet najbaksuznijeg vozača dosadašnjeg dela sezone. Kvarovi, kazne i generalno nesrećne situacije sa strategijom i dešavanjima na stazi dovele su Španca u poziciju da na svom kontu ima svega dva osvojena boda, iako je utisak da ima potencijal za znatno više. Esteban Okon je bio bolje sreće, te je i njegov učinak uspešniji, ali čini se da ni Francuz nije izvukao maksimum iz bolida koji ima na raspolaganju.
Foto: instagram haasf1team |
Alfa Tauri je ekipa koja je napravila korak unazad u odnosu na 2021. Posebno se ova konstatacija odnosi na Pjera Gaslija koji je, u ovom trenutku, daleko od svoje prepoznatljive forme. Čini se da je Francuzu nestalo motiva da se dokazuje u prosečnom bolidu i da spremno čeka eventualni povratak u Red Bul, ali ukoliko nastavi sa bledim vožnjama – a Perez, sa druge strane, nastavi u dobrom ritmu – teško da će dočekati drugu priliku u Milton Kinsu. Juki Cunoda deluje znatno bolje nego prošle sezone, što je i bilo za očekivati – nakon sticanja iskustva i prilično teškog perioda učenja tokom 2021. Japanac sada deluje znatno stabilnije i greške je sveo na minimum. Ipak, ni jedan ni drugi vozač za sada ne mogu do nekih većih ostvarenja, jer AT03 ne deluje kao da je na nivou svojih prethodnika iz protekle dve sezone, a najveću pažnju izazivali su u kontekstu već pominjanih kvarova na motoru. Gasli je imao požar u Bahreinu, dok Cunoda trku u Džedi nije ni započeo – agregat je otkazao još u izlaznom krugu. Upravo su navedeni kvarovi dominantan utisak italijanske ekipe, s obzirom da ih motorom snabdeva jedan od timova koji se bori za titulu, a ukupan broj kvarova i kod Red Bula i kod Alfa Taurija ukazuje da motor još uvek nije na željenom nivou...
Foto: instagram astonmartinf1 |
Što se Vilijamsa tiče – mogu da budu zadovoljni onim što prikazuje Aleks Albon, i da Tajlanđaninu društvo u garaži pravi neki bolji vozač od Nikolasa Latifija, tim iz Grouva sada možda i ne bi zauzimao poslednje mesto u konkurenciji konstruktora. Iako bolid objektivno deluje slabije od svih svojih konkurenata, Albon je dokaz da se sa njime može do bodova – samo, uslov je da posedujete talenat dostojan nivoa koji zahteva Formula 1. Stoga, nisu ni iznenađujuće špekulacije koje kruže po kuloarima da Latifi možda čak neće ni dočekati kraj sezone – možda se i Vilijams zadovoljio količinom novca koji je dobijao za angažman kanadskog vozača u proteklom periodu...
Foto: instagram circuitdebcncat |
Dolazak u Španiju je svake godine od izuzetnog značaja, a sada će biti još važniji nego inače. Razlog je konfiguracija staze Katalunja koja je idealna za isprobavanje i testiranje novih delova. Godinama unazad predsezonska testiranja se održavaju upravo na ovoj stazi, a isti slučaj bio je i pred početak aktuelne sezone. Stoga, ovo će biti prilika za sve timove da vide koliko su se pomakli u odnosu na predsezonski period, jer imaju podatke sa zimskih testiranja sa iste ove staze, tako da treba očekivati gomilu nadogradnji od svake ekipe. Kada je reč o novim delovima i unapređenjima, oči su najviše uprte u Ferari i Mercedes i oko njih se glavne špekulacije vode, ali ne treba zanemariti nijedan tim, pogotovo što je srednji deo grida “zgusnut“, te bi ekipa koja bi pronašla neko dobro rešenje mogla da “odskoči“ i napravi savršenu bazu za nastavak sezone. Naravno, nije realno da bilo ko ugrozi borbu u dvoje Ferarija i Red Bula, ali svakakva ostala “tumbanja“ na gridu su moguća. Zato sa nestrpljenjem očekujemo početak trkačkog vikenda narednog petka, a potom i sve što nam sleduje do nedelje po podne...
Нема коментара:
Постави коментар