понедељак, 4. март 2024.

NA (BLISKOM) ISTOKU STARE PRIČE

foto: instagram F1

Kaže se da sve može da stane, ali da vreme uvek ide dalje. Ipak, posle Velike nagrade Bahreina utisak je drugačiji.

Formula 1 u ovom trenutku deluje kao sport u kojem je tok vremena zaustavljen. Na osnovu svega viđenog na Sakiru, čini se kao da je Abu Dabi bio pre sedam dana; jednostavno, ništa se nije promenilo.

Maksa Verštapena u kvalifikacijama može da izazove samo Šarl Lekler, dok u trci ne može niko. Takvo stanje stvari bilo je vidljivo na poslednjim trkama 2023. Posle tri meseca pauze, testiranja novih bolida, rada u fabrici i simulatorima – sve je ostalo isto.

foto: instagram redbullracing
Po prvi put u istoriji “najbržeg cirkusa“ timovi su novu sezonu dočekali sa identičnim vozačkim postavama sa kojima su okončali prethodnu godinu. Budući da je i odnos snaga gotovo nepromenjen, stiče se utisak da zapravo gledamo nastavak proteklog šampionata. Ništa što smo gledali na subotnjoj trci ne daje bilo kakve naznake da je Verštapena i ekipu Red Bula moguće pobediti u bilo kojim uslovima. Dobro, možda u Singapuru ili eventualno Las Vegasu, ali zaboga... sezona ima 24 trke. Nije valjda da na prvu neizvesnost moramo da čekamo do septembra, dok će prvenstvo do tada imati čisto protokolarni karakter?

No, ne gledaju svi tako fatalistički na ono što nam se odvija pred očima. Unutar trkačke javnosti postoje i ljudi koji gaje izvesni optimizam. Prva stvar na koju će nam oni skrenuti pažnju je napredak Ferarija. Veruje se da je, ako ništa drugo, italijanska ekipa smanjila zaostatak za “Bikovima“. Takav utisak provejava i iz reči Frederika Vasera koji procenjuje da je njegov tim prepolovio prednost koju je Red Bul posedovao minule sezone. Nažalost, slika o stvarnom tempu Skuderije je dobrano zamagljena posle izdanja u pustinji. Karlos Sainc je bez sumnje zadovoljio očekivanja; tempo španskog vozača je bio takav da je čak i Serhio Perez morao da strepi za drugo mesto do poslednjeg momenta.

foto: instagram scuderiaferrari
Ako uzmemo u obzir opšte verovanje da je Lekler prirodno brži vozač od svog kolege, možemo pretpostaviti da još nismo videli ono najbolje od Ferarija. Sa ozbiljno bolesnim kočnicama Šarlova trka pretvorila se u preživljavanje i ograničenje štete umesto podrazumevanog juriša za aktuelnim šampionom. Šta bi Monačanin mogao sa potpuno funkcionalnim bolidom je pitanje koje se nameće samo od sebe. Sasvim je izvesno da bi mogao da bude ispred Sainca. Ni trijumf nad Perezom ne bi predstavljao neko iznenađenje; takav scenario smo i tokom prošle godine imali prilike da gledamo. Ali posle toga ostaje još dvadeset sekundi neophodnih da bi se uopšte razmišljalo o Verštapenu i borbi za pobedu. Deluje dostižno?

Ponašanje „SF-24“ na najtvrđoj komponenti pneumatika je nešto što ohrabruje simpatizere ekipe iz Maranela. Verovatno svi možemo da se složimo da je na tom polju, makar za sada, uočen napredak. Ipak, pravu potvrdu toga tek treba da dobijemo i na ostalim stazama jer jedna lasta ne čini proleće. Sa druge strane, potpuno bi pogrešno bilo prenebregnuti strategiju Red Bula. Kao i na startu prethodne sezone, austrijski tim je jedini sebi obezbedio tu vrstu luksuza da njegovi vozači odrade dva stinta na mekim gumama. Kombinacija “soft-hard-soft“ (ili “soft-soft-hard“ po prošlogodišnjem narativu) svakako zvuči znatno bolje od dosta konzervativnijeg izbora “meke-tvrde-tvrde“ – pogotovo kada, dokazano, radi u praksi. I ne samo da zvuči bolje, nego po konkurenciju ne deluje nimalo obećavajuće. Verujem da smo već svi naučili da je u modernoj Formuli 1 dobro upravljanje gumama ključna stvar za kvalitet automobila...

Čak iako se prihvati konstatacija da Ferari nije rekao poslednju reč u tekućem šampionatu, spisak eventualnih Red Bulovih izazivača tu počinje i istovremeno se i završava.

foto: instagram mercedesamgf1
Mercedesovi slavni dani sve su dalja prošlost. Hamilton deluje indisponirano i čini se da je njegova konekcija sa ekipom sve samo ne harmonična, što je još jedan od trendova koji se nadovezuju na završnicu prošlogodišnjeg šampionata. Po svemu sudeći, godina pred nama će biti tranziciona za Luisa pre nove avanture koja mu predstoji u Ferariju; to se moglo naslutiti još posle predsezonskih testova kada je Englez jasno bio skeptičan prema mogućnostima „W15“. Iako je novi koncept sačinjen upravo prema željama i sugestijama sedmostrukog šampiona, na premijeri nije viđen nikakav pomak u odnosu na 2023. Ova formulacija odnosi se i na vozača i na ekipu.

Džordž Rasel je u Bahreinu delovao kao jača polovina nemačke ekipe. Kada nadmaši Hamiltona u kvalifikacijama, to više ne predstavlja nikakvo iznenađenje. Međutim, iako je trkački tempo na momente bio vrlo pristojan, mladi britanski vozač na kraju nije postigao ono što se činilo realnim u uvodnoj fazi trke. To je nešto što se ponavlja već duže vreme: Raselova brzina je definitivno prisutna tokom trkačkog vikenda, ali kada dođe vreme za sabiranje bodova, Džordžov učinak je uglavnom skromniji od onoga što bude nagovešteno posle početnog dela programa. To smo mogli videti i na Sakiru – od, činilo se, otvorene borbe za drugu poziciju, engleski pilot je došao do neubedljivog petog mesta.

Kako smo mogli čuti od Tota Volfa, oba Mercedesova vozača su kuburila sa određenim problemima na polju motora. Treba li to da zvuči kao uteha Hamiltonu i Raselu ili kao dodatni razlog za brigu?

foto: instagram mclaren
Meklaren je još jedan tim koji nije impresionirao na otvaranju. Lando Noris je još posle trodnevnog testa istakao da su Red Bul i Ferari van domašaja i, po onome što smo videli, nije pogrešio. Ipak, neko iskustvo nas uči da ekipa iz Vokinga obično u Bahreinu ispolji sve svoje slabosti – to je bio slučaj tokom prethodne dve sezone – da bi u narednim trkama značajno podigla nivo. Ovde je posebno važno staviti naglasak na Meklarenovu sposobnost razvoja bolida tokom godine. Andrea Stela i njegovi saradnici su nam prošle sezone na vrlo impresivan način demonstrirali tu vrstu kvaliteta, tako da na britanski tim ipak treba računati u periodu pred nama. Inženjerska imena kao što su novopridošli Rob Maršal i Piter Prodromu svakako ulivaju poverenje navijačima ove slavne ekipe.

Aston Martin je takođe nastavio gde je stao. 2023. su završili kao peti najbrži tim na stazi, a u istom maniru su započeli i novu sezonu. Fernando Alonso nije bio preterano zadovoljan predsezonskim učinkom. Posle kvalifikacija je okrenuo ploču, ali kako je sam rekao, „rezultat ga je zavarao“. U realnost ga je vratilo deveto mesto u trci sa upečatljivim zaostatkom u odnosu na rivale koji su se našli ispred njega. Neki napredak tokom sezone ne bi trebalo u potpunosti isključiti, ali u ovom trenutku baš i ne deluje da će se tim iz Silverstona umešati u borbu za treće mesto koja je trenutno rezervisana za Mercedes i Meklaren.

foto: instagram alpinef1team
Donjim domom karavana dominira utisak podignute forme Hasa, kao i teškog posrnuća Alpine. Francuzi su se odlučili za potpuni redizajn prošlosezonskog automobila, a posledice takve odluke za sada su teške. Nije da Pjer Gasli nije najavio da će prva trka sezone predstavljati mučenje, ali poslednje mesto u generalnom plasmanu timova ipak je preveliko razočarenje. U Enstonu najavljuju nastavak napornog rada i upoznavanja novog „A524“ čije karakteristike ekipa još ne razume u potpunosti. Utisak je da će prvih nekoliko trka služiti da se preleže dečje bolesti, ali treba verovati da će rezultati u nekom trenutku doći. Koliko dobri – to je nedovoljno dobro formulisano pitanje jer se posle brojnih trzavica unutar ekipe tokom proteklih godina postavlja pitanje koje su uopšte ambicije Alpine. Od fabričkog tima se ne bi očekivalo da se zadovoljava time da iz godine u godinu tavori u nekoj prosečnosti, ali je sa francuskom kompanijom upravo to slučaj.

Has i Zauber predstavljaju prijatno iznenađenje. Američki tim koji je prošlu godinu okončao na samom začelju sada je napravio pomak napred. Možda to još ne izgleda previše spektakularno, ali činjenica da se Niko Hulkenberg kvalifikovao u top 10 daje razlog za osmehe u Hasovom taboru. Da je Nemac bolje odradio start trke, možda se mogao ućariti i neki bod. Kevin Magnusen je imao suprotan tok vikenda, pa je posle slabog učinka u petak odradio znatno bolji posao narednog dana. Zauber takođe može biti zadovoljan nastupom Gvangju Žoua koji je završio prvi izvan zone bodova, dok se Valteriju Botasu jednostavno desio jedan od onih dana; no, uz malo sreće poeni bi mogli vrlo brzo da dođu. Realnost je pak takva da timovi poput Zaubera i Hasa moraju da računaju i na pehove onih najboljih, a kao za inat u Bahreinu nismo videli baš nijedno odustajanje.

foto: instagram visacashapprb
Od “novokrštene“ ekipe oko čijeg imena bismo možda mogli i da pokušamo da se dogovorimo, a za ovu priliku nazvaćemo je Viza keš Rejsing Buls, očekivanja su sasvim izvesno bila veća. U međusezoni su se mogle čuti razne opaske na prirodu odnosa bivšeg Alfa Taurija sa svojim matičnim Red Bulom. Posebno glasan bio je izvršni direktor Meklarena Zek Braun; nije teško zaključiti da je Amerikanac u timu iz Faence video potencijalnu pretnju. Ipak, za sada se „VCARB 01“ nije pokazao kao sprava za gornji deo tabele. Pažnju su više privukle manje nesuglasice njihovih vozača (gde se očito vodi mali rat za “prevlast“ u ekipi, što je posebna tema), mada deluje da je Juki Cunoda uz pametniju taktiku mogao do nekog boljeg ostvarenja (čitaj: do desetog mesta i prvog boda u sezoni). Svakako da “mlađe bikove“ treba držati na oku u narednim trkama jer tu postoji potencijal za rezultate vredne pažnje.

Očekivanja nije opravdao ni Vilijams. Iako je Aleks Albon nedavno otkrio da je čitava 2023. bila samo priprema za aktuelnu sezonu, prva trka delovala je kao korak unazad za britanski tim. Čini se da, izuzev vanredno problematične Alpine, od Vilijamsa nije bilo sporije ekipe na stazi. Od Logana Sardženta se možda ne očekuje previše, ali Albon je definitivno vozač koji će sa iole pristojnim bolidom redovno osvajati poene. Ukoliko ekipa iz Grouva isporuči paket kakvom se Tajlanđanin nada, rezultati bi mogli da budu i iznad očekivanja. Međutim, na tako nešto ćemo morati da sačekamo barem do Saudijske Arabije.

foto: instagram autosport
Iako brza staza, Džeda nema toliko mnogo sličnosti sa Sakirom. Brzina na pravcu igraće bitnu ulogu, ali će podjednako važna biti i koncentracija vozača. Zidovi su svuda oko staze i lako je pogrešiti. Pošto je sigurnosni automobil ovde maltene redovna pojava, jako će izazovno biti pogoditi pravu taktiku, tako da treba računati i na faktor sreće. Pobednika ne znamo, ali favorit se prilično jasno ističe. Ima li ikakve nade da će sezona biti nešto drugačija od prethodne, odgovor je koji bismo mogli već iduće subote da dobijemo. Za to nam je potreban Ferari bez novih gremlina kako ne bismo već u desetom krugu znali i konstatovali da će Verštapen zabeležiti “Gren Slem“.

Interesantno je da smo u tri dosadašnje trke na ovom mestu videli tri različita pobednika. Inauguralnu Veliku nagradu Saudijske Arabije osvojio je Hamilton 2021. godine, sezonu kasnije pobedio je Maks, da bi pre dvanaest meseci trijumf zabeležio Perez. Ako dobijemo i četvrtog vozača na vrhu podijuma možda će to biti najava da sezona nije završena pre nego što je i počela. Ko voli neizvesnost – nije teško nadati se...


Нема коментара:

Постави коментар