среда, 6. април 2022.

F1 u Melburnu: Smena generacija na delu

Foto: F1 instagram

Došlo je vreme i za to – u Formuli 1 nastupilo je novo doba.

Novi superstarovi, novi velikani. Luis Hamilton, Fernando Alonso, Sebastijan Fetel, Kimi Raikonen... polako postaju (ili su već postali) jedna lepa prošlost. Pamtićemo je sa velikim zadovoljstvom i oko toga uopšte nema diskusije. Međutim, svetla pozornice sada su usmerena na dojučerašnje “klince koji obećavaju“ – trkanje koje su nam na prve dve trke u novoj sezoni priredili Šarl Lekler i Maks Ferštapen jasan je znak da su ovi momci preuzeli štafetu od svojih starijih kolega. Istina, Holanđanin je to javnosti manje-više stavio do znanja još prošle godine, ali ako je za vozača Ferarija i aktuelnog lidera u šampionatu postojala nekakva dilema – mislim da je sada više nema.

Foto: F1 instagram

Saudijska Arabija samo je potvrdila ono što smo videli na premijeri u Bahreinu – Ferari i Red Bul su liga za sebe. Iako je još vrlo rana faza sezone, jasno je da šampiona za 2022. treba tražiti u redovima ove dve ekipe. Tu se prvenstveno misli na Leklera i Maksa, jer po prikazanom na Sakiru i Džedi deluje da su u prednosti nad svojim timskim kolegama. Perez je doduše bio briljantan u kvalifikacijama i da nije bilo sigurnosnog vozila u najnepogodnijem mogućem trenutku po njega možda bi Saudijsku Arabiju napustio i kao pobednik trke, ali na osnovu njegovog desetogodišnjeg iskustva u “najbržem cirkusu“ nekako je teško poverovati da je Meksikanac kadar da zadrži ovakav nivo tokom čitave godine. Oscilacije u formi pratile su ga tokom čitave karijere i uz neskrivenu apsolutnu podršku koju Maks Ferštapen ima unutar Red Bula Čeko će teško do šampionske titule.

Foto: F1 Ferrari Instagram

Gde je u celoj priči Karlos Sainc? Nekako tih, neupadljiv, kao antipod Serhija Pereza, radi ono što najbolje zna – završava trke i sakuplja vredne poene (naglašavamo: podijume). Španac je poslednje odustajanje od trke doživeo još u Rusiji 2020. godine, a od tada je prošlo preko trideset trka. Ipak, da li je to dovoljno da se umeša u borbu za titulu šampiona sveta? Karlosov tempo u jednom brzom krugu je zaista vredan pažnje, ali kada uđe u trkački ritam, sin dvostrukog reli šampiona evidentno kaska za svojim timskim kolegom, kao i za aktuelnim svetskim šampionom i čini se da će, ukoliko namerava da nadmaši Leklera i Ferštapena, morati da se osloni pre svega na njihove eventualne pehove – ili da ozbiljno podigne nivo igre. Prva varijanta već je počela da daje neke rezultate s obzirom da je španski as trenutno ispred Maksa u plasmanu vozača, a kako se može videti po problemima Jukija Tsunode iz Džede, Red Bul još uvek nije rešio probleme sa pouzdanošću svojih agregata. Posmatrano iz tog ugla deluje da su Ferarijevi vozači u izvesnoj prednosti, ali austrijski tim sigurno da neće spavati u nastojanju da se reši svoje trenutno najslabije tačke.

Dok Ferari, utisak je, za sada sve odrađuje po planu, a Red Bul rešava pitanje problema sa pogonskom jedinicom, Mercedes se ozbiljno muči na svim poljima. Pred aktuelnim svetskim šampionima nalazi se čitav niz problema – nedostatak brzine na pravcima, izrazita nestabilnost koju W13 ispoljava u krivinama, lutanje u podešavanju bolida... Iako, usled izvesnog spleta okolnosti trenutno zauzima drugo mesto u šampionatu konstruktora, sa bodom više od Red Bula, realnost nemačkog tima na stazi u ovom trenutku je borba Hamiltona i Rasela sa vozačima Hasa, Alpine i Alfa Romea. Potpuni promašaj u podešavanju bolida kod sedmostrukog svetskog prvaka u Džedi i ispadanje već u prvoj rundi kvalifikacija pokazatelj je da su inženjeri ekipe iz Breklija još uvek daleko od toga da razumeju svoj bolid. Da je srebrna strela napravljena po prilično lošem konceptu (za Mercedesove standarde) više je nego jasno i odbrana konstruktorske titule, kao i povratak vozačke, očigledno je nemoguća misija. Kada i Džorž Rasel, čiji je bolid podešen po planu, u Džedi kasni sekundu po krugu za vozačima Red Bula i Ferarija, gore izneta konstatacija ne može biti evidentnija. Hamilton se, sa druge strane, u nekoliko navrata mučio sa proklizavanjem bolida u krivinama, što je problem koji je viđen još u Bahreinu, a zbog kojeg nemačka ekipa deluje neprepoznatljivo, s obzirom da su tokom proteklih godina bili simbol za stabilan automobil koji stazom jezdi “kao po šinama“. Sve navedeno jasno kazuje da je pred Mercedesom još mnogo posla, jer preko zime zadatak nije odrađen kako treba i kako je bilo planirano.

Foto: McLaren Instagram

Klijentski timovi “trokrake zvezde“ su u još dubljem kanalu. Iako je Meklaren ostavio nešto bolji utisak nego na prvoj trci (Lando Noris je došao do sedmog mesta i prvih bodova u sezoni) problemi su i dalje prisutni – Danijel Rikardo je zbog kvara na bolidu bio prinuđen da se povuče iz trke. Sa druge strane, Vilijams i Aston Martin nisu pokazali čak ni taj neki minimalan napredak koji je uočen kod ekipe iz Vokinga. Aleks Albon i Nikolas Latifi su imali vikend za zaborav, začinjen incidentima koje su izazvali, a Kanađanin je još jedanput ostavio više nego mučan utisak koji ide u prilog tezi da ovom momku definitivno nije mesto u Formuli 1. Sebastijan Fetel ponovo je bio pozitivan na koronavirus te je morao da preskoči i Džedu, no biće spreman za akciju u Australiji. Ipak, pitanje je šta se od četvorostrukog šampiona može očekivati jer Aston Martin ne deluje nimalo ohrabrujuće. Od Lensa Strola i Nika Hulkenberga i nije se moglo previše očekivati, ali utisak je da ni Fetel neće biti u stanju da mnogo popravi učinak ekipe iz Silverstona.

Znatno konkurentniji od Mercedesovih su korisnici Ferarija. Čini se da u tome prednjači Has predvođen povratnikom u šampionat Kevinom Magnusenom koji je prve dve trke odlično odvezao. Ipak, dobre performanse američkog tima pomalo su ostale u drugom planu nakon teškog udesa Mika Šumahera u kvalifikacijama. Na svu sreću, iako je incident, kao i cela scena koja je usledila (veoma dug prekid sesije bez ikakvih informacija o stanju mladog Nemca) izgledao zastrašujuće, sve se dobro završilo i Šumi junior je prošao daleko bolje nego što je u prvi mah izgledalo. Trku je iz predostrožnosti preskočio, ali u Melburnu ćemo ga ponovo gledati na stazi. Tempo Hasa je vrlo zapažen i deluje da je samo pitanje vremena kada će Mik doći do svojih prvih bodova u karijeri. Dobar utisak ostavio je i Alfa Romeo, i pored činjenice da su u Džedi ostali bez bodova – Botas je morao da odustane od trke dok je Žou posle kazne prolaska kroz boks pao u tešku situaciju da se “otima“ za neki bod, što mu nije uspelo – trku je završio na 11. poziciji. 

Foto: alpinef1team Instagram

Dosta pažnje privukli su vozači Alpine, Fernando Alonso i Esteban Okon, koji su vodili divne duele na stazi i nisu štedeli jedan drugog. Iako je njihov okršaj bio atraktivan za gledanje, postoje i mišljenja da vozači francuskog tima nisu najbolje “sarađivali“ s obzirom da su vodeći međusobne duele gubili dosta vremena i dozvolili sebi da upadnu u gužvu na stazi. Ovo mišljenje između ostalog deli i Ralf Šumaher koji smatra da su šefovi Alpine morali da primire svoje vozače i da u većoj meri vode računa o interesu tima. Alonso na kraju nije ni završio trku s obzirom da mu je motor otkazao, a Okon je zauzeo solidnu šestu poziciju. Ono što vredi istaći je da su od samog plasmana vrednije performanse koje je Okon pokazao – deluje da Francuz u ovom momentu ni po čemu ne zaostaje za svojim 40-godišnjim timskim kolegom koji kao da polako ali sigurno prestaje da bude onaj stari majstor kakvim ga znamo...

Sa druge strane, Okon je posle problematične 2020. godine uhvatio ritam u prošloj i na početku ove sezone i polako počinje da gradi svoje ime i da stiče reputaciju koju do sada nije imao. Stoga, njegov dalji napredak treba pažljivo pratiti.

Povratak u zemlju kengura

S obzirom da se Formula 1 nije vozila na Albert Parku pune tri godine, teško je, čak i tradicionalno gledano, naslutiti ko bi na ovoj stazi mogao imati prednost. Dodatni začin svim nepoznanicama koje su pred nama daje i činjenica da je staza na nekim delovima izmenjena – neke krivine su ubrzane, a ove sezone imaćemo čak četiri DRS zone. Koliko će to pomoći u nastojanju čelnika “najbržeg cirkusa“ da gledamo trku sa dosta akcije, ostaje nam da vidimo. U proteklom periodu, od početka hibridne ere 2014. pa sve do poslednje trke 2019. godine, na Albert Parku su preticanja bila gotovo nemoguća. Iz tog razloga, kvalifikacije i sam start trke biće veoma važni, kao i izbor strategije. I sam šef Pirelija Mario Isola kaže da postoje mnoge nepoznanice po pitanju guma, a naglašava činjenicu da je postavljen novi asfalt, što bi, prema njegovim rečima, značilo manjak prijanjanja, ali i manju degradaciju samih pneumatika. Interesantan je i izbor italijanskog proizvođača kada je reč o komponentama za ovu trku – timovi će na raspolaganju imati C2, C3 i C5 komponente, što bi moglo dodatno da začini celu priču i prouzrokuje neka neočekivana uzbuđenja. 

Foto: F1 Instagram
Ako ikakvu predstavu možemo imati na osnovu do sada prikazanog na ovoj stazi kada su sami vozači u pitanju, treba podvući jedan važan podatak – lider u šampionatu Šarl Lekler je na ovoj stazi nastupio samo dva puta, i u oba navrata se mučio. Za razliku od njega, Ferštapen, Sainc i Perez imaju znatno više iskustva na dosadašnjoj konfiguraciji Albert Parka, mada, ruku na srce, ni njih trojica ovde nisu beležila neke zapaženije rezultate. Maks Ferštapen je zabeležio jedno postolje, upravo te 2019. kada je trku završio na trećem mestu. Karlosu Saincu je u Melburnu osma pozicija najbolji plasman, dok je Serhio Perez svakako vozač sa najviše iskustva od sve četvorice (realnih) kandidata za pobedu kada je reč o ovoj stazi. Ipak, reklo bi se da je Meksikancu Albert Park možda čak i najomraženija staza u kalendaru s obzirom da mu nikada nije ležala i da je na njoj uglavnom beležio (ispod)prosečne rezultate. Naravno, svi ovi podaci ne moraju ništa da znače, ali ako ćemo ih uzeti u obzir, reći ćemo da Maks Ferštapen dolazi u Australiju kao blagi favorit.


Kada već pričamo o statistici i tradiciji, ovu najavu ćemo završiti zaključkom da je jedna tradicija na dobrom putu da padne – Luis Hamilton je na čak šest poslednjih kvalifikacija bivao najbrži i redovni je osvajač pol-pozicije u Melburnu od 2014. godine. Ipak, u subotu će biti potrebno pravo čudo da se taj dugi niz nastavi. Niz, vredan svakog poštovanja, ali svemu dođe kraj...

Нема коментара:

Постави коментар