субота, 3. август 2024.

FORMULA 1 U 2024. REZIME POLUSEZONE

Prošlo je pola sezone – i nešto više od toga.

Kao i svake godine, četvoronedeljna pauza rezervisana za avgust predstavlja idealan momenat za osvrt na situaciju u šampionatu – za analizu onoga što smo gledali u prvom delu sezone, ali i za iznošenje prognoza kako će izgledati nastavak prvenstva. Ovo drugo je posebno nezahvalan posao, budući da smo od jednosmernog šampionata iz uvodnih nekoliko trka dobili sezonu čiji je ishod u ovom trenutku poprilično neizvestan...

foto: instagram AFP
Branilac titule Maks Verštapen ima 78 bodova više od prvog pratioca Landa Norisa. Dakle, prednost definitivno nije mala, ali je i dalje dostižna, pošto nam do kraja godine predstoji još deset trka (od toga čak tri sprint vikenda). Previše je bodova u igri da bi Holanđanin mogao da se opusti i već sada rezerviše salu za proslavu titule, posebno kada se uzmu u obzir sve lošije performanse „RB20“. Problem Red Bula je u tome što od njih sada nije brži samo Meklaren, već i rezultati Mercedesa govore u prilog tome da je “crveni bik“ u najboljem slučaju treći tim šampionata. Sa druge strane, Austrijancima značajno ide na ruku to što se ekipe iz Breklija i Vokinga od trke do trke smenjuju na vrhu, otimajući na taj način bodove jedna drugoj. Verštapenu ostaje da se nada da će se taj trend nastaviti, što bi garantovalo nešto sporije topljenje njegove bodovne prednosti i posledično znatno lakši posao u misiji odbrane trofeja.

No, iako je i vozačka titula pod znakom pitanja, Red Bulu pravu glavobolju zadaje prvenstvo konstruktora. Tim iz Milton Kinsa je posle trke u Austriji imao 87 poena više od Meklarena, da bi u naredne tri trke razlika spala na brojku od 42. Nije teško izračunati da će, ukoliko stvari nastave da se odvijaju ovim tempom, konstruktorski pehar izvesno promeniti vlasnika na kraju sezone. Red Bulu su zbog toga neophodne neke radikalne promene, a jedna od ideja je bila da u poslednje vreme vrlo neubedljivi Serhio Perez bude zamenjen nekim drugim vozačem. Meksikanac je u poslednjih osam trka u vrlo lošem nizu: tri puta je bio sedmi, dva puta osmi, a u tri navrata je ostajao bez poena. Čeko je za sada zadržao mesto, ali bi dešavanja oko njegove pozicije u timu valjalo držati pod lupom i po povratku sa letnjeg odmora. Ne bude li značajno popravio rezultate u predstojećim trkama, tekuća sezona bi mogla biti Perezova labudova pesma u Formuli 1, a ne bi bilo iznenađenje da ostane bez posla i pre njenog kraja.

S obzirom na trenutno najbrži bolid na stazi, Meklaren se prirodno nameće kao kandidat da svrgne Red Bul sa trona. Nekako se realnije čini da se to dogodi u konkurenciji timova, pošto Lando Noris baš i ne ostavlja utisak vozača koji je kadar da nadigra Maksa Verštapena. Uprkos nespornoj brzini u jednom krugu, odnosno u čistom vazduhu i na praznoj stazi, Britanac je isuviše jalov u duelima, pogotovo prilikom starta trke i u uvodnim krugovima. Možda mu nedostaje odlučnosti, možda veštine, možda se radi i o kombinaciji ta dva faktora. Kako god bilo, evidentno je da Lando mora nešto da menja u svom pristupu jer od (sve češćih i iritantnijih) žalbi na druge vozače putem timskog radija nema mnogo vajde. Meklarenovom pilotu bi valjalo da pažnju preusmeri na čisto trkanje, umesto što se, utisak je, fokusira na pokušaje da kod sudija izdejstvuje kazne za svoje rivale posle svakog manjeg prekršaja. Veliki vozači i šampioni razmišljaju na drugačiji način i ukoliko želi da postane jedan od njih, Englez će svoju agresivnost za mikrofonom morati da preseli na asfalt – gde joj je prvenstveno i mesto. 

foto: instagram motosportweek
Način razmišljanja je nešto što treba da menjaju i Norisovi šefovi. Koliko god im trenutno ne cvetale ruže, Red Bul i Maks Verštapen su vrlo ozbiljni protivnici i za trijumf nad njima je potrebno više od brzog automobila. Stoga bi Meklaren preko leta morao ozbiljno da poradi na strateškim rešenjima jer je to polje na kojem u ovom trenutku jako mnogo gube. U više navrata su promašili sa izborom guma u toku trke, a u Belgiji smo gledali kako plaćaju ceh konzervativnom pristupu podešavanjima svojih bolida; računajući da imaju dobar tempo po suvom vremenu, svesno su žrtvovali rezultat u kišnim kvalifikacijama. Cenu su platili na dan trke kada su se preticanja ispostavila težim od očekivanih, čime je startna pozicija retroaktivno dobila na značaju. Dodajmo svemu i cirkus sa Hungaroringa i doći ćemo do odgovora zašto se bodovna razlika između Maksa i Landa ne smanjuje, uprkos evidentnoj superiornosti bolida „MCL38“. 

foto: instagram planetf1
Oskar Pjastri je u ovom trenutku čovek koji ima najviše razloga za zadovoljstvo u narandžastom taboru. Napredak ovog momka je vidljiv, performanse i rezultati su sve bolji. Prva pobeda bi se i bez nesrećnog mađarskog scenarija zasigurno desila pre ili kasnije, a ukoliko nastavi u trenutnom ritmu Australijanac bi možda u dogledno vreme mogao da se profiliše kao novi lider Meklarena. Iako je još uvek u procesu učenja, Pjastri nam je već u nekoliko navrata demonstrirao sposobnost da se na stazi nadmeće sa najboljima; i Verštapen i Hamilton i Lekler su u proteklim trkama uvideli koliko Oskarovo prisustvo u njihovim retrovizorima može da bude neprijatan prizor po sve njih...

Uz konstantnost koja polako pristiže, bivši prvak Formule 2 postaje sve čvršći oslonac Meklarena – i sve veći problem Red Bula.


foto: instagram XPB Images
Da je Mercedes nešto ranije pronašao brzinu koja ga sada krasi, bili bismo u situaciji da pričamo o trostrukom obračunu za šampionski pehar. Ovako, na nemačku ekipu možemo računati kao na ometajući faktor u bici između Red Bula i Meklarena. “Srebrne strele“ su zabeležile čak tri pobede u prethodne četiri trke i zbog toga imamo sve razloge da računamo da njihovu visoku konkurentnost i u drugom delu sezone. Stoga će njihova uloga u raspletu borbe za osvajanje šampionata biti vrlo značajna, a indirektno bi mogla i da reši pitanje titule.

foto: instagram F1
Paralelno sa bolidom „W15“ preporodio se i Hamilton kome nova realnost posle teškog početka sezone očito prija. Luis je u protekle četiri trke sakupio 80 bodova – jednako koliko i Oskar Pjastri, a više od bilo kog drugog vozača, što je podatak koji dovoljno govori o trenutnoj formi kako Hamiltona tako i Mercedesa. Džordž Rasel takođe vozi izuzetno dobro, a činjenica da je tokom prethodna tri trkačka vikenda osvojio svega pet bodova nipošto ne predstavlja pravi prikaz njegovih performansi. Kontrola istrošenih pneumatika pre diskvalifikacije na Spa Frankošampu bila je zadivljujuća i nesumnjivo govori o izuzetnim kvalitetima engleskog vozača. Nažalost, kao i u Silverstonu par nedelja ranije, Rasel je ostao bez bodova usled faktora na koji nije mogao da utiče, ali sve što smo videli od njega u minulom periodu ukazuje da bi u nastavku sezone mogao da zabeleži još pobeda pored one iz Austrije.

Još jedna stvar koju možemo primetiti jeste da Mercedes, makar prema onome što smo videli u prethodnim trkama, znatno bolje funkcioniše u čistom vazduhu nego kada se nalazi u gužvi. Iz tog razloga možemo očekivati da će konkurentnost srebrnih bolida na predstojećim trkama u dobroj meri zavisiti od učinka u kvalifikacijama; start iz prvog reda bi mogao značiti borbu za pobedu (kao u Britaniji i Belgiji), dok bi nešto lošija subota pokvarila planove za dan trke (u Španiji, Austriji i Mađarskoj nisu imali tako jak tempo). Čini se da ovaj kontrast nije toliko izražen kod Meklarena i Red Bula, ali to je samo lični utisak.


Ferari ima (još jednu) sezonu za zaborav. Stvari početkom godine nisu izgledale tako loše, a posle Leklerove pobede u Monaku i još par zapaženijih rezultata počelo je da se priča i o najvišim ambicijama. Period od Kanade do Belgije vratio je crvene u realnost i šampionski trofej će i šesnaestu godinu u nizu zaobići Italiju. Čini se da je ekipa u tranziciji i da Fred Vaser još uvek sklapa kockice pobedničkog mozaika; u to se uklapa i dolazak Hamiltona naredne godine, a ni bitka za potpis Adrijana Njuija još nije zvanično izgubljena, mada su glasine o dolasku slavnog dizajnera u poslednje vreme utihnule.

foto: instagram Autosport
Vozači svoj deo posla sasvim korektno odrađuju. I Lekler i Sainc su upisali po jedan trijumf i generalno dobro voze, mada je bilo i nekih grešaka i kod jednog i kod drugog. Šarl je u nekoliko navrata pokušavao ekstremnijim podešavanjima da izvuče nešto više iz bolida, ali je na taj način više gubio nego što je dobijao. Ipak, podijum na poslednjoj trci u Ardenima najavio je bolje dane za vozača iz Monaka posle nešto lošijeg perioda. Karlos je jakim performansama sa prvih nekoliko trka izazvao interesovanje većeg broja timova za svoje usluge, što mu je i bio primarni cilj posle najavljenog rastanka sa Ferarijem po završetku tekuće sezone. Španski as je svoju budućnost na kraju vezao za Vilijams i tako sebi omogućio rasterećenost u drugom delu sezone u kojem će izvesno tražiti dobre rezultate i što lepši oproštaj od Maranela. U isto vreme, ekipa će se naći pred izazovom da odbrani treće mesto u konstruktorskoj konkurenciji od zahuktalog Mercedesa. Da, gledajući stanje u plasmanu, Ferari je bodovno bliži Meklarenu i Red Bulu, ali trenutno ništa ne ukazuje na to da će se “propeti konjić“ umešati u borbu za titulu. Doduše, Mercedes i Meklaren su nam pokazali da ni spektakularna poboljšanja forme u kratkom vremenskom roku nisu nemoguća, pa šta onda može da spreči tifoze da se nadaju čudu?


Aston Martin je drugu godinu uzastopno peta ekipa na gridu. Iako su ambicije mnogo veće, bolje od sredine karavana se za sada ne može. Fernando Alonso ne krije da nije zadovoljan, kako rezultatima, tako i načinom na koji sudije dele pravdu u nekim situacijama. Dvostruki svetski prvak je tokom vikenda u Majamiju čak potegao pitanje svoje nacionalnosti, iznevši zapažanje da se španski vozači kažnjavaju češće nego neki drugi. Teško da se baš o tome radi, ali istina je da ponekad deluje da sudije imaju neke veoma čudne kriterijume i da su njihove odluke često kontroverzne.

foto: instagram XPB Images
Uprkos tvrdnjama da je trkanje monotono i da je prostor za akciju na stazi ograničen učestalim i suvišnim sudijskim intervencijama, kao i činjenici da nije zadovoljan tempom bolida „AMR24“, Alonso je ipak potpisao novi ugovor sa ekipom, obavezavši se da će biti deo nje do kraja 2026. Imajmo u vidu, pričamo o vremenu u kom će Fernando imati punih 45 godina života. Takav potez se kosi sa onim što Španac priča u medijima, ali istovremeno nagoveštava da Aston Martin možda sprema nešto krupno za eru novih pravila. Poznato je da Honda posle vrlo uspešnog perioda sa Red Bulom dolazi u Silverston, a sve se više govori o tome da će i Njui u istom pravcu. Ukoliko je Aston Martin zaista ekipa budućnosti, to bi moglo objasniti Alonsovo ogromno strpljenje. Ipak, takav zaključak će morati da sačeka period koji će nastupiti posle 2025, a Alonsu i Lensu Strolu ostaje da se do tada bezbrižno vozikaju u sredini poretka, kupeći mrvice koje najbolji budu ostavljali iza sebe.


foto: F1
Donji dom karavana predvodi ekipa VCARB na krilima Jukija Cunode. Japanac vozi najbolju sezonu u karijeri, mada mu je ritam u poslednje vreme malo opao posle izuzetnih nastupa u uvodnim trkama sezone. Danijel Rikardo je posle mučenja na početku šampionata pronašao nešto bolju formu i svojim nedavnim rezultatima značajno doprineo da njegov tim zasedne na šesto mesto konstruktorskog prvenstva. Ipak, ono što će obojici vozača biti glavni motiv u drugom delu sezone jeste borba za eventualni prelazak u Red Bul na mesto Serhija Pereza. Ovaj izazov će posebno biti važan za Rikarda; ukoliko ne uskoči na Perezovo mesto, Australijanac bi se krajem godine mogao oprostiti od Formule 1. Nije tajna da VCARB sprema zvaničnu promociju Lijama Losona u “najbrži cirkus“, što znači da za jednog od aktuelnih vozača neće biti mesta u Faenci iduće godine. Čak i da se ne izbori za transfer u Red Bul, Cunoda ne mora da brine da će ostati bez angažmana jer mu je trenutna pozicija zagarantovana uz podršku Honde. Rikardo, sa druge strane, nema takvu zaleđinu, ali zato ima godine koje se ne uklapaju u filozofiju Red Bulovog omladinskog tima...

foto: instagram Haas
Has je predvodnik grupe timova koja se u ovom momentu manje-više takmiči bez većih ambicija. Trenutna sedma pozicija u generalnom plasmanu je puna kapa za američki tim i deluje da čelnici ne bi imali ništa protiv da tu i završe sezonu. Niko Hulkenberg i Kevin Magnusen takođe nemaju mnogo toga da dobiju ili izgube do kraja godine. Nemac se od 2025. priključuje Audijevom projektu, dok za danskog automobilistu po svemu sudeći više nema mesta u najjačoj automoto kategoriji. Popularni „K-Mag“ je ljubimac dela publike zbog svog agresivnog stila vožnje, ali njegovi rezultati u proteklih godinu i po dana su zaista skromniji od onih koje je Danac nekada bio u stanju da isporučuje. Nema dileme da je Hulk ove sezone (pa i prethodne) jača polovina Hasa i da su Kevinovi najbolji dani iza nas.


Put Hasa će Esteban Okon. Prava je šteta što francuski pilot svoje vozačke kvalitete ne dopunjuje malo kvalitetnijim timskim radom, što bi mu omogućilo da izgradi znatno bolju karijeru. Iako po brzini ne zaostaje za Pjerom Gaslijem, Alpina nije imala dilemu koji će od dvojice Francuza biti lider projekta u narednim godinama. Incident iz Monaka je bio kap koja je prelila čašu koju je Okon godinama punio “ratujući“ na stazi sa svojim timskim kolegama. Ne baš zdrave ranije odnose sa Serhiom Perezom i Fernandom Alonsom uspevao je da “preživi“, ali strpljenje šefova je došlo do kraja posle najnovije brljotine. 

foto: X F1
Gasli je već opomenuo ekipu da drugi deo sezone mora biti mnogo bolji i da je aktuelno stanje na tabeli neprihvatljivo. Novija istorija nas uči da je Alpina svakako sposobna za bolje rezultate od trenutnih i ne bi predstavljalo iznenađenje da Francuzi na jesen ulove Has i VCARB. Godina je počela jako loše, ali je ekipa vremenom popravila formu i pomakla se sa začelja. U nastavku sezone ćemo videti da li bi mogli da naprave još neki korak napred. Vozači će svakako izvući maksimum iz bolida kao što i inače čine (osim kada Okonu naiđe žuta minuta). Posao je na timu.

 

Kada je reč o Vilijamsu i Zauberu, radi se o ekipama koje su gotovo epizodisti u ovogodišnjem šampionatu. Britanski tim je već isuviše dugo u kanalu, ali bi neki napredak trebalo da bude postignut kada Sainc sledeće godine preuzme dužnost od Logana Sardženta. Zauber će do transformacije u fabričku ekipu Audija popunjavati broj u prvenstvu, a Valteri Botas i Gvanju Žou po svoj prilici vrte svoje poslednje krugove u Formuli 1.


foto: instagram skysports
Iako još ne znamo njen ishod, izvesno je da ćemo sezonu po njenom završetku moći da ocenimo veoma pozitivno. Neizvesnost i raznolikost na vrhu podijuma je ono što nam je nedostajalo tokom prethodnih godina, a lično imam osećaj da nas ono najbolje tek čeka kada se krajem meseca u Zandvortu točkovi ponovo zakotrljaju...

Нема коментара:

Постави коментар