Prošlo je pola sezone – i nešto više od toga.
Kao i svake
godine, četvoronedeljna pauza rezervisana za avgust predstavlja idealan momenat
za osvrt na situaciju u šampionatu – za analizu onoga što smo gledali u prvom
delu sezone, ali i za iznošenje prognoza kako će izgledati nastavak prvenstva.
Ovo drugo je posebno nezahvalan posao, budući da smo od jednosmernog šampionata
iz uvodnih nekoliko trka dobili sezonu čiji je ishod u ovom trenutku poprilično
neizvestan...
|
foto: instagram AFP |
Branilac titule Maks Verštapen ima 78 bodova više od prvog
pratioca Landa Norisa. Dakle, prednost definitivno nije mala, ali je i dalje
dostižna, pošto nam do kraja godine predstoji još deset trka (od toga čak tri
sprint vikenda). Previše je bodova u igri da bi Holanđanin mogao da se opusti i
već sada rezerviše salu za proslavu titule, posebno kada se uzmu u obzir sve
lošije performanse „RB20“. Problem Red Bula je u tome što od njih sada nije
brži samo Meklaren, već i rezultati Mercedesa govore u prilog tome da je
“crveni bik“ u najboljem slučaju treći tim šampionata. Sa druge strane,
Austrijancima značajno ide na ruku to što se ekipe iz Breklija i Vokinga od
trke do trke smenjuju na vrhu, otimajući na taj način bodove jedna drugoj.
Verštapenu ostaje da se nada da će se taj trend nastaviti, što bi garantovalo
nešto sporije topljenje njegove bodovne prednosti i posledično znatno lakši
posao u misiji odbrane trofeja.
No, iako je i vozačka titula pod znakom pitanja, Red Bulu
pravu glavobolju zadaje prvenstvo konstruktora. Tim iz Milton Kinsa je posle
trke u Austriji imao 87 poena više od Meklarena, da bi u naredne tri trke
razlika spala na brojku od 42. Nije teško izračunati da će, ukoliko stvari
nastave da se odvijaju ovim tempom, konstruktorski pehar izvesno promeniti
vlasnika na kraju sezone. Red Bulu su zbog toga neophodne neke radikalne
promene, a jedna od ideja je bila da u poslednje vreme vrlo neubedljivi Serhio
Perez bude zamenjen nekim drugim vozačem. Meksikanac je u poslednjih osam trka u
vrlo lošem nizu: tri puta je bio sedmi, dva puta osmi, a u tri navrata je
ostajao bez poena. Čeko je za sada zadržao mesto, ali bi dešavanja oko njegove
pozicije u timu valjalo držati pod lupom i po povratku sa letnjeg odmora. Ne
bude li značajno popravio rezultate u predstojećim trkama, tekuća sezona bi
mogla biti Perezova labudova pesma u Formuli 1, a ne bi bilo iznenađenje da
ostane bez posla i pre njenog kraja.
S obzirom na trenutno najbrži bolid na stazi, Meklaren se
prirodno nameće kao kandidat da svrgne Red Bul sa trona. Nekako se realnije
čini da se to dogodi u konkurenciji timova, pošto Lando Noris baš i ne ostavlja
utisak vozača koji je kadar da nadigra Maksa Verštapena. Uprkos nespornoj
brzini u jednom krugu, odnosno u čistom vazduhu i na praznoj stazi, Britanac je
isuviše jalov u duelima, pogotovo prilikom starta trke i u uvodnim krugovima.
Možda mu nedostaje odlučnosti, možda veštine, možda se radi i o kombinaciji ta
dva faktora. Kako god bilo, evidentno je da Lando mora nešto da menja u svom pristupu
jer od (sve češćih i iritantnijih) žalbi na druge vozače putem timskog radija
nema mnogo vajde. Meklarenovom pilotu bi valjalo da pažnju preusmeri na čisto
trkanje, umesto što se, utisak je, fokusira na pokušaje da kod sudija
izdejstvuje kazne za svoje rivale posle svakog manjeg prekršaja. Veliki vozači
i šampioni razmišljaju na drugačiji način i ukoliko želi da postane jedan od
njih, Englez će svoju agresivnost za mikrofonom morati da preseli na asfalt –
gde joj je prvenstveno i mesto.
|
foto: instagram motosportweek |
Način razmišljanja je nešto što treba da menjaju i Norisovi
šefovi. Koliko god im trenutno ne cvetale ruže, Red Bul i Maks Verštapen su
vrlo ozbiljni protivnici i za trijumf nad njima je potrebno više od brzog
automobila. Stoga bi Meklaren preko leta morao ozbiljno da poradi na strateškim
rešenjima jer je to polje na kojem u ovom trenutku jako mnogo gube. U više
navrata su promašili sa izborom guma u toku trke, a u Belgiji smo gledali kako
plaćaju ceh konzervativnom pristupu podešavanjima svojih bolida; računajući da
imaju dobar tempo po suvom vremenu, svesno su žrtvovali rezultat u kišnim
kvalifikacijama. Cenu su platili na dan trke kada su se preticanja ispostavila
težim od očekivanih, čime je startna pozicija retroaktivno dobila na značaju.
Dodajmo svemu i
cirkus sa Hungaroringa i doći ćemo do
odgovora zašto se bodovna razlika između Maksa i Landa ne smanjuje, uprkos
evidentnoj superiornosti bolida „MCL38“.
|
foto: instagram planetf1 |
Oskar Pjastri je u ovom trenutku čovek koji ima najviše
razloga za zadovoljstvo u narandžastom taboru. Napredak ovog momka je vidljiv,
performanse i rezultati su sve bolji. Prva pobeda bi se i bez nesrećnog
mađarskog scenarija zasigurno desila pre ili kasnije, a ukoliko nastavi u
trenutnom ritmu Australijanac bi možda u dogledno vreme mogao da se profiliše
kao novi lider Meklarena. Iako je još uvek u procesu učenja, Pjastri nam je već
u nekoliko navrata demonstrirao sposobnost da se na stazi nadmeće sa
najboljima; i Verštapen i Hamilton i Lekler su u proteklim trkama uvideli
koliko Oskarovo prisustvo u njihovim retrovizorima može da bude neprijatan
prizor po sve njih...
Uz konstantnost koja polako pristiže, bivši prvak Formule 2
postaje sve čvršći oslonac Meklarena – i sve veći problem Red Bula.
|
foto: instagram XPB Images |
Da je Mercedes nešto ranije pronašao brzinu koja ga sada
krasi, bili bismo u situaciji da pričamo o trostrukom obračunu za šampionski
pehar. Ovako, na nemačku ekipu možemo računati kao na ometajući faktor u bici
između Red Bula i Meklarena. “Srebrne strele“ su zabeležile čak tri pobede u
prethodne četiri trke i zbog toga imamo sve razloge da računamo da njihovu
visoku konkurentnost i u drugom delu sezone. Stoga će njihova uloga u raspletu
borbe za osvajanje šampionata biti vrlo značajna, a indirektno bi mogla i da
reši pitanje titule.
|
foto: instagram F1 |
Paralelno sa bolidom „W15“ preporodio se i Hamilton kome nova
realnost posle teškog početka sezone očito prija. Luis je u protekle četiri
trke sakupio 80 bodova – jednako koliko i Oskar Pjastri, a više od bilo kog
drugog vozača, što je podatak koji dovoljno govori o trenutnoj formi kako
Hamiltona tako i Mercedesa. Džordž Rasel takođe vozi izuzetno dobro, a
činjenica da je tokom prethodna tri trkačka vikenda osvojio svega pet bodova
nipošto ne predstavlja pravi prikaz njegovih performansi. Kontrola istrošenih
pneumatika pre diskvalifikacije na Spa Frankošampu bila je zadivljujuća i
nesumnjivo govori o izuzetnim kvalitetima engleskog vozača. Nažalost, kao i u
Silverstonu par nedelja ranije, Rasel je ostao bez bodova usled faktora na koji
nije mogao da utiče, ali sve što smo videli od njega u minulom periodu ukazuje
da bi u nastavku sezone mogao da zabeleži još pobeda pored one iz Austrije.
Još jedna stvar koju možemo primetiti jeste da Mercedes,
makar prema onome što smo videli u prethodnim trkama, znatno bolje funkcioniše
u čistom vazduhu nego kada se nalazi u gužvi. Iz tog razloga možemo očekivati
da će konkurentnost srebrnih bolida na predstojećim trkama u dobroj meri
zavisiti od učinka u kvalifikacijama; start iz prvog reda bi mogao značiti
borbu za pobedu (kao u Britaniji i Belgiji), dok bi nešto lošija subota
pokvarila planove za dan trke (u Španiji, Austriji i Mađarskoj nisu imali tako
jak tempo). Čini se da ovaj kontrast nije toliko izražen kod Meklarena i Red
Bula, ali to je samo lični utisak.
Ferari ima (još jednu) sezonu za zaborav. Stvari početkom
godine nisu izgledale tako loše, a posle Leklerove pobede u Monaku i još par
zapaženijih rezultata počelo je da se priča i o najvišim ambicijama. Period od
Kanade do Belgije vratio je crvene u realnost i šampionski trofej će i
šesnaestu godinu u nizu zaobići Italiju. Čini se da je ekipa u tranziciji i da
Fred Vaser još uvek sklapa kockice pobedničkog mozaika; u to se uklapa i
dolazak Hamiltona naredne godine, a ni bitka za potpis Adrijana Njuija još nije
zvanično izgubljena, mada su glasine o dolasku slavnog dizajnera u poslednje
vreme utihnule.
|
foto: instagram Autosport |
Vozači svoj deo posla sasvim korektno odrađuju. I Lekler i
Sainc su upisali po jedan trijumf i generalno dobro voze, mada je bilo i nekih
grešaka i kod jednog i kod drugog. Šarl je u nekoliko navrata pokušavao
ekstremnijim podešavanjima da izvuče nešto više iz bolida, ali je na taj način
više gubio nego što je dobijao. Ipak, podijum na poslednjoj trci u Ardenima
najavio je bolje dane za vozača iz Monaka posle nešto lošijeg perioda. Karlos
je jakim performansama sa prvih nekoliko trka izazvao interesovanje većeg broja
timova za svoje usluge, što mu je i bio primarni cilj posle najavljenog
rastanka sa Ferarijem po završetku tekuće sezone. Španski as je svoju budućnost
na kraju vezao za Vilijams i tako sebi omogućio rasterećenost u drugom delu
sezone u kojem će izvesno tražiti dobre rezultate i što lepši oproštaj od
Maranela. U isto vreme, ekipa će se naći pred izazovom da odbrani treće mesto u
konstruktorskoj konkurenciji od zahuktalog Mercedesa. Da, gledajući stanje u
plasmanu, Ferari je bodovno bliži Meklarenu i Red Bulu, ali trenutno ništa ne
ukazuje na to da će se “propeti konjić“ umešati u borbu za titulu. Doduše,
Mercedes i Meklaren su nam pokazali da ni spektakularna poboljšanja forme u
kratkom vremenskom roku nisu nemoguća, pa šta onda može da spreči tifoze da se
nadaju čudu?
Aston Martin je drugu godinu uzastopno peta ekipa na gridu.
Iako su ambicije mnogo veće, bolje od sredine karavana se za sada ne može.
Fernando Alonso ne krije da nije zadovoljan, kako rezultatima, tako i načinom
na koji sudije dele pravdu u nekim situacijama. Dvostruki svetski prvak je
tokom vikenda u Majamiju čak potegao pitanje svoje nacionalnosti, iznevši
zapažanje da se španski vozači kažnjavaju češće nego neki drugi. Teško da se
baš o tome radi, ali istina je da ponekad deluje da sudije imaju neke veoma
čudne kriterijume i da su njihove odluke često kontroverzne.
|
foto: instagram XPB Images |
Uprkos tvrdnjama da je trkanje monotono i da je prostor za
akciju na stazi ograničen učestalim i suvišnim sudijskim intervencijama, kao i
činjenici da nije zadovoljan tempom bolida „AMR24“, Alonso je ipak potpisao
novi ugovor sa ekipom, obavezavši se da će biti deo nje do kraja 2026. Imajmo u
vidu, pričamo o vremenu u kom će Fernando imati punih 45 godina života. Takav
potez se kosi sa onim što Španac priča u medijima, ali istovremeno nagoveštava
da Aston Martin možda sprema nešto krupno za eru novih pravila. Poznato je da
Honda posle vrlo uspešnog perioda sa Red Bulom dolazi u Silverston, a sve se
više govori o tome da će i Njui u istom pravcu. Ukoliko je Aston Martin zaista
ekipa budućnosti, to bi moglo objasniti Alonsovo ogromno strpljenje. Ipak,
takav zaključak će morati da sačeka period koji će nastupiti posle 2025, a
Alonsu i Lensu Strolu ostaje da se do tada bezbrižno vozikaju u sredini
poretka, kupeći mrvice koje najbolji budu ostavljali iza sebe.
|
foto: F1 |
Donji dom karavana predvodi ekipa VCARB na krilima Jukija Cunode.
Japanac vozi najbolju sezonu u karijeri, mada mu je ritam u poslednje vreme
malo opao posle izuzetnih nastupa u uvodnim trkama sezone. Danijel Rikardo je
posle mučenja na početku šampionata pronašao nešto bolju formu i svojim
nedavnim rezultatima značajno doprineo da njegov tim zasedne na šesto mesto
konstruktorskog prvenstva. Ipak, ono što će obojici vozača biti glavni motiv u
drugom delu sezone jeste borba za eventualni prelazak u Red Bul na mesto
Serhija Pereza. Ovaj izazov će posebno biti važan za Rikarda; ukoliko ne uskoči
na Perezovo mesto, Australijanac bi se krajem godine mogao oprostiti od Formule
1. Nije tajna da VCARB sprema zvaničnu promociju Lijama Losona u “najbrži
cirkus“, što znači da za jednog od aktuelnih vozača neće biti mesta u Faenci
iduće godine. Čak i da se ne izbori za transfer u Red Bul, Cunoda ne mora da
brine da će ostati bez angažmana jer mu je trenutna pozicija zagarantovana uz
podršku Honde. Rikardo, sa druge strane, nema takvu zaleđinu, ali zato ima
godine koje se ne uklapaju u filozofiju Red Bulovog omladinskog tima...
|
foto: instagram Haas |
Has je predvodnik grupe timova koja se u ovom momentu
manje-više takmiči bez većih ambicija. Trenutna sedma pozicija u generalnom
plasmanu je puna kapa za američki tim i deluje da čelnici ne bi imali ništa protiv
da tu i završe sezonu. Niko Hulkenberg i Kevin Magnusen takođe nemaju mnogo
toga da dobiju ili izgube do kraja godine. Nemac se od 2025. priključuje
Audijevom projektu, dok za danskog automobilistu po svemu sudeći više nema
mesta u najjačoj automoto kategoriji. Popularni „K-Mag“ je ljubimac dela
publike zbog svog agresivnog stila vožnje, ali njegovi rezultati u proteklih
godinu i po dana su zaista skromniji od onih koje je Danac nekada bio u stanju
da isporučuje. Nema dileme da je Hulk ove sezone (pa i prethodne) jača polovina
Hasa i da su Kevinovi najbolji dani iza nas.
Put Hasa će Esteban Okon. Prava je šteta što francuski pilot
svoje vozačke kvalitete ne dopunjuje malo kvalitetnijim timskim radom, što bi
mu omogućilo da izgradi znatno bolju karijeru. Iako po brzini ne zaostaje za
Pjerom Gaslijem, Alpina nije imala dilemu koji će od dvojice Francuza biti
lider projekta u narednim godinama. Incident iz Monaka je bio kap koja je
prelila čašu koju je Okon godinama punio “ratujući“ na stazi sa svojim timskim
kolegama. Ne baš zdrave ranije odnose sa Serhiom Perezom i Fernandom Alonsom
uspevao je da “preživi“, ali strpljenje šefova je došlo do kraja posle
najnovije brljotine.
|
foto: X F1 |
Gasli je već opomenuo ekipu da drugi deo sezone mora biti
mnogo bolji i da je aktuelno stanje na tabeli neprihvatljivo. Novija istorija
nas uči da je Alpina svakako sposobna za bolje rezultate od trenutnih i ne bi
predstavljalo iznenađenje da Francuzi na jesen ulove Has i VCARB. Godina je
počela jako loše, ali je ekipa vremenom popravila formu i pomakla se sa
začelja. U nastavku sezone ćemo videti da li bi mogli da naprave još neki korak
napred. Vozači će svakako izvući maksimum iz bolida kao što i inače čine (osim
kada Okonu naiđe žuta minuta). Posao je na timu.
Kada je reč o Vilijamsu i Zauberu, radi se o ekipama koje su
gotovo epizodisti u ovogodišnjem šampionatu. Britanski tim je već isuviše dugo
u kanalu, ali bi neki napredak trebalo da bude postignut kada Sainc sledeće
godine preuzme dužnost od Logana Sardženta. Zauber će do transformacije u
fabričku ekipu Audija popunjavati broj u prvenstvu, a Valteri Botas i Gvanju
Žou po svoj prilici vrte svoje poslednje krugove u Formuli 1.
|
foto: instagram skysports |
Iako još ne znamo njen ishod, izvesno je da ćemo sezonu po
njenom završetku moći da ocenimo veoma pozitivno. Neizvesnost i raznolikost na
vrhu podijuma je ono što nam je nedostajalo tokom prethodnih godina, a lično
imam osećaj da nas ono najbolje tek čeka kada se krajem meseca u Zandvortu
točkovi ponovo zakotrljaju...
Нема коментара:
Постави коментар