среда, 23. март 2022.

F1 u Džedi: Crveni konjići srećno stoje...

Foto: @scuderiaferrari

...za razliku od drvenih iz „Ringišpila“ Đorđa Balaševića. Ferari je nakrivio kapu u Bahreinu – dvostruka pobeda, najbrži krug trke i maksimalna 44 boda, uz dodatak da je glavni rival ostao potpuno praznih šaka. Da li je moglo bolje da počne za Skuderiju?

Ono što se dalo naslutiti na testiranjima italijanski tim je demonstrirao na otvaranju sezone. Šarl Lekler pružio je briljantno izdanje – pol-pozicija, pobeda, najbrži krug, vođstvo u svakom krugu trke. Ne i u svakom trenutku, jer je Maks Ferštapen grizao kao lav i na momente preticao Leklera, ali na pogrešnom mestu reklo bi se, s obzirom da je Monačanin u svakom trenutku imao kontrolu nad situacijom. Znajući gde su DRS zone, gde je prilika za napad i gde se može povratiti izgubljena pozicija, Lekler je mudro kontrolisao Maksa i utisak koji se stiče je da je on taj koji se praktično jedini pitao o ishodu borbe za pobednika trke. Dueli Leklera i Ferštapena potvrdili su da je “budućnost stigla u Formulu 1“ – dojučerašnji veliki talenti sada su postali glavni protagonisti na pobede. Takođe, odlično spakovani F1-75 podsetio nas je za šta je Lekler sposoban kada ima pravi automobil u rukama, što smo poslednji put imali prilike da vidimo još 2019. godine na trkama poput Silverstona i Monce. Stoga, i pored toga što je sezona duga, utisak je da smo dobili favorita broj jedan za osvajanje šampionata u sezoni 2022.

Naravno, ni slučajno ne treba smetnuti s uma da Ferari, kao i svaki tim, ima dvojicu vozača – odmah iza Leklera trku je završio njegov timski kolega Karlos Sainc. Ruku na srce, Španac tokom čitavog vikenda nije mogao da isprati tempo svog mlađeg kolege, a izjava nakon trke da „nije najzadovoljniji ishodom“ i da će se u Saudijskoj Arabiji vratiti „još jači“ jasan su znak da Karlos takođe ima ozbiljne ambicije kada je nova sezona u pitanju. Lekler važi za talentovanijeg i prirodno bržeg vozača, ali Sainc je u Bahreinu trideseti put uzastopno stigao do cilja – konstantnost i vrhunska radna etika španskog asa biće njegovo glavno oružje tokom sezone, a da li će mu doneti željeni rezultat, saznaćemo tamo negde u novembru. Ne bi bio prvi put da se takvi kvaliteti ispolje kao ključni – setimo se Nika Rozberga i njegovog prilično neočekivanog trijumfa nad Luisom Hamiltonom 2016. godine...

Foto: @redbullracing

Već smo konstatovali da “crveni konjići“ munjevito galopiraju, ali šta je sa “crvenim bikovima“? Očigledno je bilo tokom kompletnog vikenda da Red Bul ima odličan tempo, gotovo jednak Ferarijevom, ali u poslednjih nekoliko krugova sve je palo u vodu i austrijski tim na svom kontu ima nula bodova posle prve trke. O Ferštapenovom nastupu već je bilo reči, ali treba pohvaliti i Serhija Pereza koji je tokom većeg dela trke bio prilično blizu vodećoj trojici vozača i sve vreme u repu Karlosu Saincu. Ipak, na kraju dana, računa se konačan učinak, a on je za Red Bul frustrirajući. Šta se desilo sa njihovim agregatima u finišu trke još uvek je misterija. Spekulisalo je o problemu sa pumpom za gorivo, što je kasnije demantovano. Bilo kako bilo, Bikovi nemaju mnogo vremena da detektuju i reše nastale probleme – Džeda je iza ugla. Zna se samo da je u javnost procurio jedan ne baš ohrabrujući detalj – na Leklerovo pitanje upućeno Ferštapenu posle trke o problemima koje je imao, aktuelni šampion je kiselo odgovorio da mu trebaju papir i olovka da iznese sve probleme sa kojima se suočio za vreme trke. Napomenimo i jedan neslavan statistički podatak vezan za Pereza – trka u Bahreinu je, računajući i finiš protekle sezone, bila treća u nizu na kojoj nije uspeo da stigne do cilja – to se Meksikancu dogodilo prvi put u karijeri.

Foto: @mercedesamgf1

Posrnuće Mercedesa

Kod Red Bula pojavili su se problemi sa pouzdanošću, a kod aktuelnih osmostrukih uzastopnih šampiona sveta – neočekivani manjak brzine. Očigledan nedostatak tempa kod “srebrnih strela“ jasno pokazuje da je Mercedes u ovom trenutku veoma daleko od borbe za vrh. I bez izjave Tota Volfa da nemački tim teško može do titule ove godine to se jasno moglo zaključiti tokom trke na Sakiru. Poskakivanje bolida na pravcima, krivudanje Luisa Hamiltona kroz krivine dok pokušava da zagreje prenumatike, lutanje u taktičkom odabiru (start na mekim gumama, prelazak na tvrde, pa na srednje-tvrde) kao i mučenje sedmostrukog svetskog prvaka da se izbori sa naletima Kevina Magnusena u Hasu(!) nisu nimalo pozitivni znakovi i utisak je da je Mercedes, u najboljem slučaju, zacementiran na trećem mestu po pitanju brzine. Ono što je posebno zapalo za oko je nedostatak brzine na pravcima u odnosu na Ferari i Red Bul. Tu se postavlja pitanje u čemu je tačno problem – Volf navodi da je problem sa poskakivanjem bolida doveo do toga da je W13, u cilju da se savlada ova anomalija, bio podešen na jedan vrlo komplikovan način koji je dovodio do većeg otpora vazduha na pravcima nego kod drugih timova. Ipak, ekipa iz Breklija još uvek pokušava da odgonetne da li je takvo podešavanje zaista uzrok slabih performansi ili je jednostavno problem nedostatak snage Mercedesove pogonske jedinice.

Sumnja na drugu pomenutu varijantu svakako da je veća kod navijača i ljubitelja Formule 1 kada se pogleda kako su u Bahreinu prošli Mercedesovi klijentski timovi. Usled havarija Red Bulovih bolida fabrički tim je još i ostvario dobar plasman – Hamilton je završio na trećem mestu, a njegov novi timski kolega Džorž Rasel ciljem je prošao kao četvrtoplasirani. To je lepa zaliha bodova, ali ona ne bi smela “zatrpati“ evidentne probleme u kojima se “Srebrna strela“ nalazi. No, ako je nemački tim delovao razočaravajuće, njihovi klijenti su na stazi izgledali – otužno. Najveće razočarenje sasvim sigurno priredio je Meklaren. Od ekipe koja se bori za treće mesto u šampionatu konstruktora, koja odnese dvostruku pobedu u Monci, slavni tim iz Vokinga kao da se vratio u sredinu protekle decenije – u period kada je saradnja sa Hondom bila potpuni fijasko, a britanska ekipa predmet podsmeha F1 javnosti. Lando Noris i Danijel Rikardo veći deo trke proveli su pri samom začelju karavana, a Britanac je posle trke jasno stavio do znanja da je njegov tim u velikim problemima. Tokom predsezonskih testiranja bilo je problema sa kočionim sistemom, ali Noris sada navodi čitav niz stvari koje po njemu ne štimaju na MCL36 – loš balans bolida, teška upravljivost, problem sa zagrevanjem guma i manjak prijanjanja...

Ni ostali Mercedesovi korisnici nisu ostavili dobar utisak. Meklarenu su na začelju društvo pravili niko drugi do vozači Vilijamsa i Aston Martina, što implicira da sa agregatom šampionskog tima nešto definitivno nije u redu. Ovde bi posebno trebalo podvući nedopustivo loše nastupe Lensa Strola i Nikolasa Latifija. Aston Martin je pre trkačkog vikenda zadesila dodatna nevolja jer je Sebastijan Fetel bio pozitivan na koronavirus te je dužnost od četvorostrukog prvaka preuzeo rezervni vozač ekipe Niko Hulkenberg, čovek koji je u poslednje dve godine vozio na samo dve trke. Nemac, za razliku od Strola, nije imao prilike ni da isproba novi Aston Martin na predsezonskim testiranjima, ali ga je uprkos tome nadmašio u kvalifikacijama i prilično dobro mu parirao tokom trke. Kao sin vlasnika ekipe, Lens Strol ne mora da brine za sedište u timu, ali performanse koje je prikazao u pustinji su neprihvatljive za vozača Formule 1. Ništa bolja konstatacija odnosi se i na Strolovog zemljaka iz redova Vilijamsa – Nikolas Latifi je sebi dozvolio da ga i u kvalifikacijama i u trci nadmaši Aleks Albon, dečko koji je prethodnu sezonu “presedeo na klupi“ kao rezerva u ekipi Red Bula. Nije da su Hulkenberg i Albon loši vozači od kojih je sramota biti sporiji – naprotiv – ali u datim okolnostima sinovi bogatih očeva propisno su se obrukali. Ipak, to je već tema za sebe koju bi trebalo posebno obraditi, ali se čini da se tu radi o problemu za koji u Formuli 1 trenutno jednostavno nema rešenja – novac i interes su u većini slučajeva važniji od talenta vozača i njihovih rezultata na stazi.

Prijatno iznenađenje predstavlja ekipa Hasa. Utisak je da je samo nedostatak iskustva zaustavio Mika Šumahera u pohodu na osvajanje prvih bodova u karijeri, ali je zato povratnik u “najbrži cirkus“ Kevin Magnusen imao zaista odličan re-debi. Danac je vodio neke veoma interesantne duele na stazi i trku je završio na petom mestu što je Has lansiralo na treću poziciju u konkurenciji konstruktora sa 10 osvojenih bodova. Nema sumnje da je i novi Ferarijev motor za ovu sezonu jedan od razloga Hasovog uspona što se videlo i kroz nastupe vozača Alfa Romea – Valteri Botas je, izuzev očajnog starta trke, imao prilično dobar vikend i trku je završio na respektabilnoj šestoj poziciji, dok je novajlija Gvangju Žou prijatno iznenadio svojim debitantskim nastupom dokopavši se desetog mesta i prvog boda u karijeri.

Dve ekipe koje nisu ostavile nekakav naročit utisak su Alpina i Alfa Tauri. Iako nisu delovali loše na stazi, čini se kao da su ostali na sličnom nivou kao prethodne sezone. Francuski tim je sa oba vozača završio u poenima, ali je sigurno da su ambicije pred početak nove sezone bile daleko veće i biće zanimljivo videti da li će i koliko strpljenja imati Fernando Alonso. Španac se nije vratio prošle godine na grid da bi se borio za osma ili deveta mesta tako da bi trebalo pratiti kakva će biti njegova dalja budućnost u F1 – i da li je uopšte ima posle 2022.

Šta možemo da očekujemo u Džedi?

U pitanju je brza, ulična staza. Debitovala je u F1 kalendaru krajem prošle sezone. Preticanja nisu nemoguća, pogotovo na startno-ciljnom pravcu odnosno na kočenju za krivinu 1, ali je veoma izazovna iz više razloga. Minule sezone videli smo da postoje problemi kada je u pitanju start trke – i u Formuli 2 i u Formuli 1 incidenti na startu/restartu trke bili su redovni. Prve dve krivine su, reklo bi se, prilično nespretno dizajnirane, a ni ostatak staze nije mnogo drugačiji te svaki direktan duel predstavlja potencijalni incident. Zidovi su veoma blizu, što znači da prostora za grešku nema, čak ni kada ste u “čistom“ krugu (iz ovog aspekta kvalifikacije će biti poseban izazov za sve vozače – setimo se Maksa Ferštapena prošle godine). Sigurnosni automobil je vrlo verovatan, pa čak i crvena zastava. Stoga, ima prostora i za dobru strategiju, ali i za taktičke promašaje, tako da bi sreća mogla odigrati veoma bitnu ulogu u nedelju. S obzirom da je izuzetno brza, staza zahteva snažan motor, tako da sa te strane ne bi trebalo biti prevelike razlike u odnosu na ono što smo videli u Bahreinu. Ipak, dominantan utisak prošle sezone bila je prilično “kljakava“ organizacija i nespretni redari, te se nadamo da će ove godine situacija sa te strane biti bolja. Da ćemo gledati uzbudljivu trku – poprilično je izvesno.

Za kraj ćemo podsetiti da je prošle sezone pobedu odneo Luis Hamilton u bolidu Mercedesa i da je on za sada jedini pobednik na ovoj stazi. Ostaje nam da vidimo ko će mu se u nedelju pridružiti na listi pobednika, jer su, s obzirom na formu Mercedesa, šanse da Englez ponovi prošlogodišnji uspeh – minimalne.

Нема коментара:

Постави коментар