уторак, 7. јун 2022.

Aktuelno u Formuli 1: Pjer Gasli – ni na nebu ni na zemlji

Foto: instagram pierregasly
Gore-dole, gore-dole, gore-dole... Ako bismo najjednostavnijim rečnikom hteli da opišemo dosadašnju karijeru Pjera Gaslija, to bi moglo zvučati upravo ovako.

Francuz je od početka svoje F1 karijere u više navrata menjao kurs sopstvenog razvoja – neko vreme bi postepeno podizao formu, da bi u nekom narednom periodu ona krenula silaznom putanjom. To ga je dovelo u poziciju da, sredinom 2022., Gasli nema gotovo nikakav plan šta raditi u budućnosti. Sa potpisivanjem novog ugovora Serhija Pereza sa Red Bulom, vrata “Crvenog bika“ su definitivno zatvorena za francuskog asa bar na neko vreme. Koji bi mogli biti Pjerovi naredni koraci?


Gasli je rođen 7. februara 1996. godine. Prve ozbiljnije korake u kartingu napravio je sa 10 godina, a prvu titulu osvojio je 2010. godine nakon nekoliko neuspešnih pokušaja u raznim serijama u kojima se takmičio tih godina. Kada je sa početnim nivoom trkanja završio osvajanjem Otvorenog šampionata Karting F3 kategorije, bilo je vreme za korak dalje. Probijajući se kroz različite trkačke serije (Francuska Formula 4, Evropska Formula Reno itd.) 2014. godine obreo se u GP2 šampionatu. Posle nešto slabijeg početka, ovu prestižnu kategoriju, koja je pandan današnjoj Formuli 2, pokorio je 2016. godine, usput postavši polaznik Red Bulove juniorske akademije.


Pošto od osvajanja titule u GP2 seriji nije potrebna bolja preporuka za Formulu 1, Francuz je sa pedigreom trkača vrednog svake pažnje dospeo u “najbrži cirkus“ 2017. godine – najpre kao test-vozač Toro Rosa. Međutim, usled različitih “tumbanja“ u timu i odlazaka redovnih vozača Karlosa Sainca i Danila Kvjata iz ekipe, šansu za debi na trkačkom vikendu dobio je već u toku pomenute sezone, na Velikoj nagradi Malezije. Bila je to, otprilike, poslednja trećina šampionata, i sa prilično nekonkurentnim automobilom Gasli nije uspeo, niti je imao uopšte priliku, da ostavi neki naročiti utisak. Na prve impresije vezane za performanse mladog francuskog vozača čekala se 2018. godina, koja će biti prva puna Gaslijeva sezona u F1, a u kojoj će mu timski kolega biti Brendon Hartli – Novozelanđanin koji je već do tada izgradio ozbiljno ime u automoto svetu, ali koji sa Formulom 1 do tada nije imao značajnijeg dodira.

Foto: instagram pierregasly
Opšte iznenađenje Pjer je priredio F1 svetu već na drugoj trci sezone, Velikoj nagradi Bahreina, koju je završio na četvrtom mestu. Ovakav uspeh niko u Toro Rosu nije mogao da predvidi, a italijanska ekipa proslavila ga je kao da je reč o osvojenom podijumu (u najmanju ruku). Tim iz Faence delovao je znatno konkurentnije nego krajem 2017., a prelaskom sa Renoovih na Hondine agregate postignuta je izvesna stabilnost ekipe. Gasli je tokom sezone ostvario dosta solidan učinak – nakon pomenutog Bahreina, do kraja godine još četiri puta se našao među osvajačima poena, a posebnu pažnju privuklo je osvajanje šestog mesta na Hungaroringu. Iako nije ostavio utisak preterano agresivnog trkača, dalo se naslutiti da tu “ima nešto“ i da momak iz Ruana nije slučajno u Formuli 1. Na sve navedeno treba dodati da je Pjer debelo nadvisio Hartlija u svim segmentima – za autora ovog teksta do danas je ostala misterija zašto je Hartli ostavio toliko loš utisak u “najbržem cirkusu“. Jedan od razloga može biti da Brendon jednostavno nije čovek za jednosede, jer trijumfi na 24 časa Le Mana ili uspesi u Svetskom šampionatu izdržljivosti očigledno nisu garancija da ćete i u Formuli 1 doći do uspeha. Bilo kako bilo, na osnovu svega prikazanog, Gasli je stekao ulaznicu za Red Bulovu A ekipu već od 2019. godine s obzirom da je austrijskom timu bila potrebna zamena za odlazećeg Danijela Rikarda. Unutar sopstvene akademije, gde su “Bikovi“ tradicionalno tražili vozače za svoj prvi tim, u tom trenutku čini se da i nije bilo boljeg izbora od Gaslija i tako je Pjer promovisan u Red Bul gde je planirano da pravi društvo Maksu Verštapenu – neupitno prvoj uzdanici austrijske ekipe.


2019. – sezona “sa dva lica“


Ruku na srce, niko nije očekivao da Gasli postigne bolje rezultate od Maksa – Holanđanin je jasno postao prvi vozač ekipe i Red Bul je sve što je mogao posvetio njemu. Bolid je pravljen za Maksov specifičan stil vožnje, puna podrška ekipe u svakom smislu bila je usmerena ka Verštapenu. Helmut Marko i Kristijan Horner su jednostavno u njega više verovali nego u bilo kog drugog vozača, procenili da je najtalentovaniji iz akademije... Takvo uverenje dalo je rezultata u 2021. godini, ali to je neka posebna tema.

Foto: instagram pierregasly
No, bez obzira na sve navedeno, isto tako niko nije očekivao ni da će Gasli pružati toliko bleda izdanja. Dok se Maks borio za podijume, a u par navrata dolazio i do pobeda, Pjeru se ponekad dešavalo čak i da se muči da uđe u poene. U par navrata Verštapen je Gaslija obilazio za ceo krug, a u kvalifikacijama holandski as bivao je redovno brži. Pjerove muke je Helmut opisao kao “preagresivan stil vožnje koji Francuz poseduje da bi uspešno vozio bolid RB15“ – bio razlog to ili nešto drugo, tek francuski vozač je često imao muke i sa pilotima iz timova tzv. srednje kategorije, pa čak i sa Aleksom Albonom i Danilom Kvjatom, vozačima njegovog dojučerašnjeg tima Toro Rosa. Izuzetak iz cele priče je trka na Silverstonu koju je Gasli odvezao veoma dobro i gde je jedini put tokom saradnje sa Verštapenom uspevao da tokom čitave trke drži gotovo jednak tempo sa svojim timskim kolegom. Iz toga je proizašao najbolji rezultat sezone – četvrto mesto, ali većina drugih trka bile su za zaborav. Stoga, Red Bul je na polusezoni pribegao nepopularnom rešenju – Gasli je vraćen u Toro Roso, dok je u suprotnom smeru otišao Albon.


Prinudni povratak u redove “mlađeg Crvenog bika“ nesumnjivo je, na papiru, predstavljao korak unazad u Pjerovoj karijeri. Međutim, ono što je usledilo odaje utisak da mu je ovakva promena čak i prijala. Povratak u poznato okruženje, u bolid koji je već dobro poznavao i sa kojim je imao iskustva, vratili su “živost“ u Gaslijeve vožnje. Drugi deo 2019. bio je zaista dobar, Gasli se vrlo dobro nosio i sa Kvjatom – svojim novim timskim kolegom – a kruna cele sezone, ali i čitave dotadašnje Pjerove karijere stigla je u Brazilu – Francuz je na Interlagosu osvojio drugo mesto i tako prvi put u karijeri ispio šampanjac na pobedničkom postolju. Ironično – ono što se početkom godine očekivalo da će postići u bolidu Red Bula, Pjeru je pošlo za rukom krajem sezone za volanom Toro Rosa, kada to apsolutno niko nije mogao da očekuje.


Teško je već tada bilo predvideti Gaslijevu budućnost – u opciji je bio eventualni povratak u Red Bul, ostanak u Toro Rosu na duži vremenski period, ili čak pronalaženje utočišta u nekoj ekipi van Red Bul familije. No, za 2020. sve je ostalo nepromenjeno – Red Bul je procenio da je Albon u tom trenutku najbolja opcija za drugog vozača ekipe, dok su Gasli i Kvjat nastavili sa radom u Faenci, u istoj ekipi kao do tada, ali sada drugačijeg naziva – Alfa Tauri.

Foto: instagram pierregasly
Nakon “klackalice“ u 2019., naredna godina bila je fantastična godina za francuskog pilota. Vožnje kakve je pružio u 2020. bile su fascinantne – Gasli se prosto stopio sa bolidom AT01, pokazivao je agresivnost kakvu smo do tada retko imali prilike da vidimo od njega i gomilu trka je završio prilično visoko plasiran u bodovima. Pomenuta sezona donela mu je i najveći uspeh u karijeri – senzacionalnu pobedu na čuvenoj Monci, za koju mu je bilo potrebno i dosta sreće, ali kada se pogledaju njegova izdanja u Portugalu, Nemačkoj ili Abu Dabiju, jasno je da je uspeh postignut u 2020. bio pre svega plod njegovih fantastičnih performansi.


Gde je stao u 2020., Pjer je nastavio iduće godine. Tokom 2021. imao je još bolji bolid na raspolaganju i odlični rezultati i gotovo redovni završeci u bodovima višu nisu predstavljali nikakvo iznenađenje. Ni u ovoj godini nije propustio priliku da se dokopa podijuma – svoj najbolji rezultat sezone ostvario je na VN Azerbejdžana gde je zauzeo treće mesto. Posebno uočljiva bila je brzina u kvalifikacijama, gde mu timski kolega Juki Cunoda nije predstavljao nikakvu pretnju. Nakon ovakvog uspona u formi, pojavila se ponovo gomila pitanja – da li je Francuz “zreo“ za novu šansu u Red Bulu? Ukoliko mu austrijski tim ipak ne pruži šansu, koja je rezervna opcija? U opticaju je bila Alpina, što su glasine koje su posebnu težinu imale zbog francuske veze Gaslija i ekipe iz Enstona.


Situacija je bila daleko složenija nego što se činilo. Toro Roso/Alfa Tauri delovao je kao prirodno okruženje za Pjera jer se tu osećao kao kod kuće, te su i rezultati bili izvrsni. Eventualni povratak u Red Bul bio bi mač sa dve oštrice – očekivanja u A timu Crvenog bika daleko su veća, kao i sam pritisak, i ko garantuje da se Gasliju ne bi ponovio fijasko iz 2019.? Uz to, jasno je da bi ekipa i dalje bila pre svega okrenuta Maksu Verštapenu, čiji kolega u Red Bulu baš i ne želite da budete ukoliko vam je stalo do reputacije. Uz to, koliko god Red Bul nesumnjivo bio veća ekipa sa konkurentnijim bolidom, razlike postoje između RB17B i AT02 – Pjer bi ponovo morao da menja način vožnje – kako bi se sa time izborio? Skeptik po ovom pitanju bio je i Niko Rozberg, svetski šampion iz 2016. godine. Priče o Alpini su u međuvremenu utihnule, s obzirom da se Esteban Okon novim ugovorom osigurao na duži period. Dalje, deluje da Fernando Alonso baš i nema nameru da ode u penziju, uprkos petoj deceniji života u koju je ušao – a ukoliko se i odluči na takav potez, svoju šansu čeka mladi  Oskar Pjastri, aktuelni prvak Formule 2.

Foto: instagram pierregasly
Gasli je više puta tokom 2021. napominjao kako smatra da je zaslužio novu priliku u Milton Kinsu, gotovo očajnički navodeći da su sada njegove performanse na znatno višem nivou nego prilikom prvog boravka u redovima “Bikova“. Serhiju Perezu se mesto za 2022. godinu klimalo i Pjer je nestrpljivo čekao svoju šansu. Međutim, nije je dočekao – Perez je produžio ugovor na još godinu dana, što je značilo da Gasli, hteo-ne hteo, mora da nastavi svoj projekat sa Alfa Taurijem.


I upravo poslednje navedena konstatacija kao da je razlog zašto Francuza u 2022. ponovo gledamo u jednom neubedljivom izdanju. Od prvih sedam trka, samo dve je završio među osvajačima bodova, a porazi od Jukija Cunode postaju sve češći. Sigurno da Gasli nije zaboravio da vozi, ali sada se nad njegovim imenom postavlja veliki znak pitanja kada je reč o motivaciji – kome i šta Pjer još treba da dokazuje? Tokom prethodne dve sezone postalo je jasno da se radi o odličnom vozaču. Međutim, “kilav“ start nove sezone, kao i odlična izdanja Čeka Pereza dovela su do toga da Meksikanac i zvanično ostane timski kolega Maksa Verštapena sve do kraja 2024. godine. Gasli nije dobio ono čemu je težio – šta dalje za Francuza?


Ne deluje da je Pjer voljan čitavu “večnost“ da provede u Alfa Tauriju, što se po ovogodišnjim rezultatima naročito vidi. U poslednje vreme u kuloarima provejavaju tihe, gotovo stidljive glasine da bi Francuz karijeru mogao da nastavi u Meklarenu. Imajući u vidu slabe rezultate Danijela Rikarda, ko zna šta možemo očekivati, ali u slučaju da Australijanac izgubi sedište u ekipi iz Vokinga, pretendenata na njegovo mesto će biti više. Gasli bi svaku eventualnu priliku za transfer u neki od jačih timova morao da iskoristi, ali trenutnom formom biće mu znatno teže da to učini. Pjer ne bi smeo da dozvoli sebi da ga neuspeh u “jurnjavi“ za mesto u Red Bulu pokoleba i demotiviše, jer, po skromnom mišljenju autora ovih redova, bolja stvar od tog i takvog neuspeha nije mogla da mu se desi.


Zato, Gasliju bi umesto “tugovanja“ zbog propuštene (ne)prilike sa Red Bulom korisnije bilo da se u potpunosti fokusira na svoje trenutne obaveze u Alfa Tauriju. Ukoliko se trenutna jalova izdanja nastave, njegova pređašnja dela će polako biti zaboravljena (upravo Rikardo je odličan primer toga), te bi mu i “akcije“ na tržištu vozača mogle opasti. Pjer mora u sebi da pronađe snagu i motivaciju da povrati nivo na kom se nalazio u protekle dve-dve i po godine i na taj način ostane na radaru neke od jačih ekipa. Njegova dobra izdanja ne bi prošla nezapaženo, a kakva bi sva neočekivana vrata u tom slučaju mogla da mu se otvore – nikad se ne zna. Za francuskog asa vreme i dalje radi i ukoliko svoj nesporni talenat bude maksimalno eksploatisao u svakoj situaciji, nagrada će doći pre ili kasnije. Od Pjera najviše zavisi.


Нема коментара:

Постави коментар