среда, 20. јул 2022.

F1 u Francuskoj: Da li je šampionat ponovo otvoren?

foto: instagram redbullracing

Šest trka u nizu pobeđivao je jedan tim. Od tih šest Red Bulovih trijumfa, Maksu Verštapenu pripalo je čak pet pobeda.

Prednost holandskog asa u odnosu na rivale rasla je iz trke u trku i činilo se da aktuelni šampion ide ka rutinskoj odbrani titule. Rivali su sami sebi pucali u nogu iz trke u trku, ali uprkos svemu, Ferari je, po prvi put u sezoni, zabeležio dva trijumfa u nizu. Ako je pobeda Karlosa Sainca došla uz dosta sreće usled problema sa kojima su se suočili vozači Red Bula, Leklerovo šampionsko izdanje u Austriji rezultat je čistog Ferarijevog tempa. Bljesak ili povratak?


Pobede se vratile – problemi ostali

Bila je to demonstracija sile. Ferari je u Špilbergu po prvi put još od Melburna delovao moćno, nezaustavljivo, a Šarl Lekler je majstorskom vožnjom trku u kojoj je njegov tim bio autsajder pretvorio u veliku pobedu. Iako se radilo o stazi na kojoj je Red Bul tradicionalno dobar, Verštapen iz nekog razloga nije imao tempo da se nosi sa svojim rivalom iz Monaka. Branilac titule je odmah zatražio objašnjenje od tima da sazna gde je “zapelo“, a prema prvim procenama “Bikovi“ su lošim postavkama bolida onesposobili Maksa da ovlada gumama na optimalan način, što je negativno uticalo na njegove performanse. Sa druge strane, iz Ferarija su stigli navodi o novom zadnjem krilu koje bolidu F1-75 daje veću brzinu na pravcu, sa naglaskom na povećanu učinkovitost DRS-a. Zato na Pol Rikar odlazimo sa pitanjem – je li Red Bul podbacio ili se Ferari poboljšao?

foto: instagram f1
Lekler i Sainc hvalili su unapređenja koja je njihov tim pripremio za trku u Austriji, a u Francusku navodno već stižu nova aerodinamička poboljšanja. Ipak, da ne bude sve pod konac italijanskoj ekipi, ponovo se pobrinuo agregat “propetog konjića“ – havarija kod Sainca četvrta je Ferarijeva u proteklih šest trka, što je nateralo Italijane da stave prst na čelo, s obzirom da se čini da u Maranelu trenutno nemaju rešenja za nepouzdanost svoje pogonske jedinice. O tome koliko je jezivo izgledao prizor Saincovog bolida koji se bukvalno raspada u plamenu, uz mučenje Španca da napusti zapaljeni automobil, možda je bolje ni ne pisati. Srećom, Karlos se nekako izvukao (delovalo je – u poslednjim momentima) i izašao iz bolida na vreme, bez povreda i opekotina, ali nije mali broj ljudi koji su se u tim trenucima prisetili užasa sa Sakira 2020. i nesrećnog slučaja Romana Grožana.

Da i onako već loš vikend Red Bula na domaćem terenu prođe još gore, pobrinuo se – Džordž Rasel. Mladi Britanac je u prvom krugu trke pomalo neoprezno ušao u krivinu četiri u pokušaju da sa unutrašnje strane prestigne Serhija Pereza – i izazvao kontakt koji je Meksikanca izbacio sa staze. Popularni “Čeko“ je pao na samo začelje i vrlo brzo je postalo jasno da je trka za njega izgubljena, te je austrijski tim rešio da ga povuče sa staze. Na taj način obe ekipe koje pretenduju na najviši plasman ostale su bez po jednog vozača u trci, a Ferari je minimalno smanjio zaostatak za Red Bulom u oba šampionata – vozačkom i konstruktorskom.


Kako će se tim iz Maranela ponašati u nastavku sezone, biće zanimljivo videti. Prema najavama pred dolazak na „Red Bul ring“, Lekler i Sainc i dalje imaju „ravnopravan status“, što se dalo naslutiti i po njihovom međusobnom duelu u subotnjoj sprint-trci. Ipak, nakon odustajanja u nedelju, Španac se sada u plasmanu nalazi na čitavih 75 bodova iza trenutno vodećeg Verštapena i šanse da na bilo koji način ugrozi holandskog asa apsolutno su minimalne. Sa druge strane, Leklerov zaostatak za aktuelnim šampionom je još uvek koliko-toliko prihvatljiv i svakako dostižan, te je možda trenutak da “propeti konjić“ jasno podeli uloge unutar tima, jer je polovina sezone, posle Austrije – već iza nas.


Ko ponovo “trlja ruke?“

foto: instagram lewishamilton
Iako apsolutno nisu tamo gde bi želeli da budu, u Mercedesu nastavljaju da čine ono što su radili čitave sezone – koriste sve greške rivala i maksimalno ograničavaju štetu koju poseduju od starta sezone. Uprkos pomenutom incidentu sa Perezom i posledičnoj kazni od pet sekundi, Rasel je ponovo završio u prvih pet – kao i svaki put ove sezone (izuzimajući Silverston gde je odustao od trke). Osim toga, Hamilton se treći put u nizu dokopao podijuma i čini se da se sedmostruki šampion polako vraća u formu, mada su se tokom sprint-kvalifikacija, kao i u uvodnom delu nedeljne trke, ponovo ispoljile neke greške i mučenje sa bolidom. Ipak, krajnji ishod je ono što se računa, a Luis je od Azerbejdžana pa nadalje u usponu – vezao je tri treća mesta i trke sve češće završava ispred Rasela, za razliku od uvodnog dela sezone. Nemačka ekipa takođe najavljuje novi paket unapređenja, ne samo za Francusku već i za Hungaroring i Belgiju, a prema onome što smo mogli da vidimo u Kanadi, Britaniji i Austriji – zaostatak u smislu performansi za vodećim dvema ekipama se postepeno smanjuje, a pouzdanost je i dalje na maksimalnom nivou.
foto: instagram mickschumacher
Dok Meklaren luta iz trke u trku “od sjaja do očaja“, a Alpina traži balans između brzine i pouzdanosti ne bi li ugrozila britanski tim u borbi za četvrto mesto u šampionatu konstruktora, najveće impresije sa „Red Bul ringa“ nosi ekipa Hasa čija su oba vozača drugu trku u nizu završili u poenima (poslednji dvostruki finiš u bodovima američka ekipa je zabeležila još krajem jula 2019. na Velikoj nagradi Nemačke!) . Mik Šumaher bio je odličan u Špilbergu i zauzeo prilično visoko šesto mesto, dok je Magnusen, uz izvesne muke sa motorom koje su se javile pred kraj trke, ciljem prošao kao osmi. Mladi Nemac konačno je počeo da isporučuje željene rezultate, a da li će se taj trend nastaviti, ostaje nam da vidimo u narednim trkama. Ipak, Mikov doprinos i dodatak Magnusenovim uspesima već je sada primetan – Has je skočio na sedmo mesto u plasmanu timova, od kojeg su bili, može se reći, prilično daleko do pre samo dve trke. U tome im se nesebično pomogao i Alfa Tauri, čiji vozači nastavljaju da prosipaju bodove kako stignu. Pjer Gasli vozi užasnu sezonu za svoje standarde, činjenica da je “izvisio“ za mesto u Red Bulu očigledno je ostavila traga po njegovo mentalno stanje i motivaciju, ali je, ako ništa drugo, njegov angažman u ekipi iz Faence potvrđen i za 2023. godinu. Važno je napomenuti da je istu objavu izneo i Meklaren u vezi Danijela Rikarda, te ćemo, uprkos brojnim špekulacijama koje su provejavale prethodnih nedelja, Australijanca gledati u narandžastim bojama i naredne sezone. Na taj način momak iz zemlje kengura dobija još malo na vremenu da uhvati priključak za Landom Norisom, koji je i dalje nesporna prva violina ekipe.


Na neke od sličnih objava još uvek čekamo, a uskoro bismo mogli dobiti i epilog – Fetel je najavio da uskoro donosi odluku o svojoj budućnosti, a i Alpina polako ulazi u završne pregovore sa Fernandom Alonsom. Pritom je od krucijalne važnosti saznati i kakva je budućnost Oskara Pjastrija – aktuelni prvak Formule 2 izvesno će se naći na gridu premijer klase sledeće sezone, ali je i dalje ostavljeno pitanje u kojim bojama – da li Alpine, Vilijamsa ili možda nekog trećeg tima...


Pol Rikar – klasična test-staza

foto: instagram haasf1team
Staza Pol Rikar mogla bi se na neki način uporediti sa Katalunjom – njena konfiguracija je prilično “živopisna“, sastoji se od svih vrsta krivina, te je pogodno tlo za testiranje bolida i eventualnih novih nadogradnji. Aerodinamički je znatno zahtevnija od „Red Bul ringa“, a i gume su na ispitu, pogotovo zbog plavih i crvenih traka postavljenih duž cele staze, čija svrha i jeste veća degradacija preumatika prilikom svakog silaska sa staze. U prevodu – i najmanja greška ili izlet sa piste može skupo koštati vozača u smislu gubitka prijanjanja – zato će precizna vožnja biti primat za vozače u nedelju. I iz trkačkog i iz bezbednosnog ugla ove trake su vrlo pametno rešenje jer, poput šljunka, kažnjavaju vozačke greške (za razliku od asfaltnih zoni prisutnih na velikom broju staza), a, sa, druge strane, ne ugrožavaju bezbednost vozača. Mesta za preticanje nema mnogo, ali je vrlo pogodna šansa za to kočenje na kraju Mistral pravca, gde će, izvesno, biti postavljena i jedna od DRS zona i gde ćemo u nedelju verovatno i videti najviše akcije. Osim toga, proteklih godina mogli smo videti i neke vrlo atraktivne poteze pojedinih vozača u brzom spletu krivina 10 i 11, tako da i na taj deo staze treba obratiti pažnju. Povrh svega, strategija je ovde nepredvidiva – prošle godine Red Bulova taktika od dva zaustavljanja pokazala se efikasnijom od Mercedesove koja je podrazumevala jedan pit-stop, ali je malo nedostajalo da bude obrnuto. Stoga, timovi će u nedelju, u svetlu taktičke borbe, imati i izazov više, jer će pobedničku strategiju biti vrlo teško prepoznati i odabrati.


Pol Rikar je dugi niz godina bio izvan kalendara, da bi deo F1 karavana ponovo postao 2018. godine. Na tri trke koje su od tada vožene na ovoj stazi (2020. trka je otkazana usled pandemije koronavirusa) svaki put pobedu je odneo vozač koji je startovao sa pol-pozicije. Dva puta je to učinio Luis Hamilton za upravljačem Mercedesa, dok je prošle godine pobednički šampanjac ispio Maks Verštapen u bolidu Red Bula. Ostaje nam da vidimo da li će u nedelju neko od njih dvojice ponovo biti u glavnoj ulozi ili će lista pobednika možda postati bogatija za još jedno ime...


Нема коментара:

Постави коментар