понедељак, 22. август 2022.

F1 u Belgiji: Oproštaj od banje?

foto: instagram sportskeedaf1
Da li vam je nedostajala Formula 1?


Nakon (duge) pauze od mesec dana, “najbrži cirkus“ nam se vraća na velika vrata. Trke će obeležiti predstojeća tri vikenda, a prva stanica je Belgija.


Odlazi li staza koju svi volimo?


S obzirom da je u prvom delu sezone Ferari učinio apsolutno sve da izgubi bitku za ovogodišnji šampionat, prvenstvo je lišeno većih uzbuđenja. Stoga, takmičenje je pomalo palo u drugi plan, dok su svetla pozornice usmerene na neka druga dešavanja. Nije da nije bilo novosti tokom letnjeg raspusta – Sebastijan Fetel objavio je kraj karijere na kraju tekuće sezone što je pokrenulo pravi mali zemljotres na tržištu vozača. Dan posle trke u Mađarskoj Fernando Alonso šokirao je trkačku javnost objavom da će od 2023. godine braniti boje Aston Martina, čime će zapravo popuniti mesto koje će ostati upražnjeno Fetelovim odlaskom u penziju. Ipak, glavni šou tek je tada počeo.

foto: instagram fernandoalo_oficial
Ekipa Alpine je na umu imala odluku koja bi bila sasvim logična – juniorski vozač francuskog tima i aktuelni prvak Formule 2 Oskar Pjastri bio je već viđen kao zamena za Alonsa. Samim tim, zvanična objava koja je stigla iz Enstona da će se mladi Australijanac naredne godine pridružiti Estebanu Okonu nikoga nije iznenadila – šta više, javnost je ovu vest dočekala kao običnu formalnost. Međutim, tada dešavanja dobijaju potpuno neočekivani tok.


Sam Pjastri je, na nevericu celokupnog F1 auditorijuma, nekoliko sati kasnije demantovao ovu vest. I po ko zna koji put, “najbrži cirkus“ je u potpunosti opravdao drugu reč iz svog nadimka. Da li se Alpina neoprezno “izletela“ sa objavom? Da li je Pjastri deo zakulisanih igara koje bi mogle, prema najavama Alpininog šefa tima Otmara Šafnauera, dovesti čak i do tužbi i čitav slučaj odvesti na sud? Amerikanac tvrdi da će Pjastri „gotovo sigurno“ voziti za njih naredne godine, dok mladi vozač iz Australije insistira da to neće biti slučaj. 

foto: instagram oscarpiastri
Prema glasinama koje pristižu, Oskar ima dogovor sa Meklarenom – što, opet, izbacuje iz igre Danijela Rikarda. Čitava sapunica i dalje traje, Rikardo bi navodno mogao da ode u suprotnom smeru od svog mlađeg zemljaka i postane vozač Alpine, a kako će se čitava zavrzlama završiti, saznaćemo u nedeljama koje su pred nama. Da sapunica bude još interesantnija, u jednom trenutku čak se pojavila i glasina o tome da bi vozač Alfa Taurija Pjer Gasli mogao da “uskoči“ na Alonsovo mesto, ali je ova vest brzo demantovana od strane Helmuta Marka.


I dok se na transfer tržištu očigledno “kuva“ nešto gorko, još gorče stvari se odvijaju u sastavljanju kalendara za sledeću sezonu. Formula 1 došla je u neverovatnu poziciju da bi vrlo lako mogla ostati bez čuvene staze Spa-Frankošamp u Belgiji.

foto: instagram primef1_
Vrlo je teško, a verovatno i nemoguće, pronaći istinskog zaljubljenika u ovaj sport koji ne voli Spa. Staza u Ardenima dugačka preko sedam kilometara pružila nam je toliko toga kroz istoriju da bi bila prava sramota za Formulu 1 ukoliko bi ispala iz kalendara. Dok Formula 1 pravi mesta za Majami, Las Vegas, Džedu i slične staze koje praktično nikoga ne ostavljaju bez daha, legendarni O-Ruž, Kemel pravac, Blanšimon i bus-stop šikana mogle bi da postanu prošlost.


Ima li ljubitelja Formule 1 koji ne zna za neverovatan manevar Mike Hakinena protiv Mihaela Šumahera iz 2000. godine? Da li je neko od fanova zaboravio epski okršaj Luisa Hamiltona i Kimija Raikonena iz 2008.? Je li iz sećanja izbledela neverovatna Finčeva vožnja i pobeda 2004. godine nakon starta sa desete pozicije? Šta je sa ludačkom trkom u kišnim uslovima godinu dana kasnije – a da se tek ne vraćamo na 1998. godinu i dvostruku pobedu ekipe Džordan? Preticanje Marka Vebera nad Fernandom Alonsom u samom O-Ružu 2011. godine?


Sva navedena dešavanja, a nabrojali smo tek nekolicinu, po svemu sudeći nisu dovoljna preporuka čelnicima “najbržeg cirkusa“ da se potrude da Spa po svaku cenu zadrže na programu. Tužno je što i ovde glavnu reč vrti novac, ali barem ohrabruju najave čelnika staze da će Libertiju ponuditi sve što je neophodno za ostanak u kalendaru – uključujući i propratni šou pre samog trkačkog vikenda kakav smo već gledali u Majamiju. Sreća pa Belgijanci prepoznaju komercijalnu stranu priče i odlično razumeju šta Liberti medija želi u modernoj Formuli 1, tako da nada za “preživljavanje“ Spa-Frankošampa još živi.


Tehnički aspekat

foto: instagram f1
Pitanje koje se iz trke u trku postavljalo u prvoj polusezoni, a koje je glasilo „Da li staza više odgovara Red Bulu ili Ferariju?“ sada je već postalo besmisleno i bespredmetno jer je italijanski tim u stanju da upropasti sebi trku i na stazi koja bi bila doslovno skrojena za njihov bolid F1-75. Hungaroring je samo najsvežiji primer, gde je ekipa iz Maranela očajno vođenom trkom sa pit-vola dozvolila Maksu Verštapenu da, uprkos startu sa tek desete pozicije, upiše još jedan rutinski trijumf, čak i uz luksuz da napravi piruetu na stazi i ošteti gume. Stoga, nema dileme ko je, sada već možemo reći izraziti favorit za trijumf u Ardenima. Da, Ferari donosi novi ERS sistem i sprema “supermoćan“ agregat, ali suštinu je izneo nekadašnji vozač Formule 1 i komentator nemačkog RTL-a Mark Šurer: „Ferari pod hitno mora da otpusti kompletan tim zadužen za strategiju“. Istina, što se tiče 2022., za takav potez sada je već i prekasno, a izjava Karlosa Sainca kako se i dalje nada tituli primerenija je nekoj emisiji humorističkog karaktera nego onome što je realna situacija u ovogodišnjem F1 šampionatu.
foto: instagram maxverstappen1
Ipak, da bismo imali kakav-takav uvid pred trkački vikend, malo ćemo se pozabaviti konfiguracijom ove predivne piste. Fokus je svakako na maksimalnoj brzini, a opterećenje motora je veoma veliko s obzirom da se preko 70% kruga vozi pod punim gasom. Usled visokih brzina i bočnih sila, na ozbiljnom ispitu su i gume, tako da će strategija igrati bitnu ulogu (u Red Bulu verovatno već unapred trljaju ruke zbog ove činjenice). Aerodinamika je jedan od ključnih faktora, a visok potisak i minimalan otpor vazduha bez dileme spadaju u glavne sastojke recepta za uspeh u Spa. Staza je zahtevna praktično za kompletan bolid, te ni vešanje nije pošteđeno negativnog uticaja. Izuzetak je kočioni sistem koji nije toliko izazovan, s obzirom da je vrlo malo krivina u kojima se snažno koči, tako da je ekipama makar sa tog aspekta posao nešto lakši. No, ono što u Belgiji uvek zadaje glavobolju timovima jesu vremenske prilike koje znaju da budu veoma ekstremne – dovoljno je podsetiti se prošle godine. Iz tog razloga, pristup timova trkačkom vikendu je na Spa-Frankošampu drugačiji nego na ostalim stazama – s obzirom da je, zbog prirode Ardena, potop moguć čak i kada meteorolozi stopostotno najavljuju sunčano vreme, taktika za kišnu trku pravi se paralelno sa onom koja je namenjena za suvu pistu, jer su vremenske prilike gotovo potpuno nepredvidive. Posebno je interesantna pojava koja uopšte nije nekarakteristična za Belgiju – s obzirom na dužinu staze, kroz istoriju su se dešavali momenti da nam jednom delu piste imamo potop, a na drugom – lepo i sunčano vreme.
foto: instagram fia.official
Ako se malo pozabavimo tradicijom, videćemo da je spisak pobednika na ovoj stazi proteklih godina vrlo živopisan – u proteklih deset izdanja Velike nagrade Belgije imali smo čak sedam različitih pobednika (među njima su Dženson Baton, Danijel Rikardo, Niko Rozberg...). Štaviše, u prethodne četiri trke svaki put je pobeđivao neko drugi – Fetelov trijumf iz 2018. bio je prvi u tom nizu različitih pobednika, a naredne sezone Šarl Lekler slavio je svoju prvu pobedu u karijeri vozača Formule 1. 2020. godine Hamilton je rutinski odradio posao, a prošle godine u pobednike se, na volšeban način, upisao i aktuelni šampion i lider šampionata Maks Verštapen. Da ova četvorogodišnja tradicija bude prekinuta u nedelju, velike su šanse da se pobrine upravo Holanđanin. I naravno – izvesna grupa ljudi italijanske nacionalnosti...

2 коментара:

  1. Odlicno ali takodje veoma pristrasno...Da li pokusavate da omalovazavate potencijalnu titulu Verstapena???

    ОдговориИзбриши