среда, 6. јул 2022.

F1 u Austriji: Odlazak na Red Bulovu teritoriju

foto: instagram redbullracing
Kao što joj i samo ime kaže, staza „Red Bul ring“ je za austrijsku ekipu domaći teren.

Iako se sedište tima nalazi u Milton Kinsu, osnivač kompanije energetskih pića dolazi iz Austrije, te se Red Bul rejsing takmiči pod austrijskom zastavom. Stoga, za “Bikove“ u celoj sezoni ne postoji važnija trka od one koja nam predstoji za vikend.


Nije samo po “domaćinstvu“ Špilberg Red Bulova teritorija – ekipa je imala značajnih uspeha na ovoj stazi proteklih godina, a Maks Verštapen je već stigao da zabeleži čak četiri pobede na ovom mestu. Istina, usled čitavog cirkusa izazvanog koronavirusom, „Red Bul ring“ smo u protekle dve godine posećivali češće nego što je to prvobitno bilo planirano, pa smo tako tokom 2020. i 2021. imali po dve trke u sezoni na ovoj stazi. Autor ovih redova i inače nije oduševljen samom njenom konfiguracijom – ali sa sve češćim posetama Špilbergu, izvesna je verovatnoća da je staza poprilično dosadila dobrom delu ljubitelja Formule 1.


Starijim ljubiteljima poznat kao „A1 ring“ sastoji je iz svega devet krivina – od toga sedam desnih i svega dve leve(!). Stazu karakterišu tri dugačka pravca i prilična trkačka “sterilnost“, a naglasak je i na nadmorskoj visini koja je viša od proseka. Krug je kratak, staza se obiđe za oko jednog minuta, a ne računajući pravce i DRS zone, nije da baš ima mnogo prostora za preticanje. No, zato ima prostora za vozačke greške, a „Red Bul ring“ ih ne prašta. Koncentracija mora biti na visokom nivou sve vreme, jer “zamke“ vrebaju praktično na svakom ćošku, a asfaltnih zona nema u tolikoj meri kao na drugim stazama – šljunak je u Austriji i dalje vrlo “popularan“.

foto: instagram f1
Pored toga što je izazovna za vozače, staza u Štajerskoj oblasti izrazito je zahtevna i za bolide. To se pre svega odnosi na pogonske jedinice, koje su na ovoj stazi proteklih godina znale prilično često da stradaju, a takođe su se neretko javljali i problemi sa gumama. U nedelju će dosta toga zavisiti od temperature vazduha i same staze, jer je degradacija pneumatika u toplim uslovima ovde vrlo visoka (značajne probleme u ovoj oblasti imao je čak i Mercedes u doba svoje najbrutalnije dominacije). Na udaru je takođe i vešanje bolida, koje na ovom mestu češće strada nego na bilo kojoj drugoj stazi u kalendaru, a ni kočnice nisu pošteđene. Aerodinamika je gotovo zanemarljiv faktor, ali svi ostali elementi bolida stavljaju pred timove značajan zadatak ispravne optimizacije automobila, jer i najmanji propust u ovoj oblasti može skupo koštati bilo koju ekipu.


Ko je favorit u nedelju?

foto: instagram f1
Tradicionalno gledano, Verštapena malo šta može zaustaviti na „Red Bul ringu“. Prvi trijumf na domaćoj stazi svog tima aktuelni šampion je zabeležio 2018. godine, da bi dvanaest meseci kasnije ponovio isti uspeh. U 2020. pobeda je izostala, uprkos tome što je imao dva pokušaja, ali 2021. dominantno je pokorio stazu dva puta u roku od sedam dana. Pored toga, činjenica da je Holanđanin trenutni lider prvenstva, te da je Red Bul u Silverstonu prekinuo niz od čak šest uzastopnih trijumfa, nesumnjivo stavlja do znanja ko je pik broj 1 za pobedu u nedelju. Štaviše, da nije bilo nesrećnog pucanja gume nakon prelaska preko krhotina ranije slupanog bolida Alfa Taurija, pobednički niz “Bikova“ bi vrlo verovatno još uvek trajao. Dovoljno je naglasiti da je Serhio Perez, uprkos svim problemima koji su ga zadesili u Britaniji, trku uspeo da završi na drugom mestu – bolji dokaz od jačine Red Bulovog tempa nije potreban.


Ferari – Šta radite, bre!?


I pored nesporne snage koju poseduje RB18, pitanje je da li bi svi kvaliteti austrijske ekipe bili dovoljni za suvereno vođstvo u obe konkurencije da njihovi rivali nisu sami sebi najveći protivnici. Spisak budalaština koje je Ferari napravio tokom tekuće sezone u Silverstonu je postao bogatiji za još jedan red. Italijanski tim se ponaša potpuno neverovatno – gotovo da bi čovek pomislio da “propeti konjić“ uopšte ne želi da osvoji titulu ove godine. Od količine ovosezonskih promašaja više zabrinjava samo njihova raznolikost – stiče se utisak kao da je neko u Maranelu, uzevši papir i olovku, baš debelo pustio mašti na volju i napravio spisak svih mogućih načina autodestrukcije. Činjenica je da su Italijani prekinuli sušni niz koji je trajao od Austalije – Karlos Sainc se konačno dokopao prve pobede u karijeri, a po prvi put u sezoni (ako opravdano zanemarimo Kanadu) je nadmašio i svog timskog kolegu Šarla Leklera u kvalifikacijama. Ipak, španskom vozaču je pobeda uz dosta srećnih okolnosti pala u krilo, a šta je Ferari želeo sa svojim prvim vozačem, pitanje je da li Binoto i kompanija i sami znaju. Kao da pucanj u sopstvenu nogu u Monaku nije bio dovoljan, uz prateće mehaničke probleme u Španiji i Azerbejdžanu, nego se Ferari ponovo svojski potrudio da Lekleru i u Silverstonu zakomplikuje život i dodatno ga udalji od (eventualne) borbe za titulu – štaviše, Monačanin više nema ni neku značajniju bodovnu prednost nad Saincom, a Verštapen i Perez u ovom trenutku deluju nedostižno. Red Bul je jasno definisao hijerarhiju unutar tima, a Ferari, umesto da učini istu stvar (kao što bi svaka razumna ekipa učinila kao odgovor na potez austrijske ekipe) radi potpuno suprotno – pa možda još i gore od toga. Jer, ko god je gledao britanski gran-pri lako bi mogao da stekne utisak da je u stvari Sainc taj koji je prvi izbor ekipe. Jeste da nema nimalo logike, ali iste nema ni u jednoj sferi Ferarijevog ovosezonskog delovanja, pa ni takav stav ekipe iz Maranela ne bi bio preterano iznenađujuć.

foto: instagram scuderiaferrari
Crveni su i dalje jedina konkurencija Red Bulu kada je reč o performansama na stazi, ali uz ovakve samoubilačke poteze koji se ponavljaju iz trke u trku, uz potpuno nerazumne izjave čelnika tima, postaje bespredmetno uopšte posmatrati Ferari kao ikakvog konkurenta za titulu. Italijani su sami sebi najveći protivnici, a takav scenario već smo više puta imali prilike da gledamo u proteklih 15 godina. Sa druge strane, vrhunski organizovana ekipa kao što je Red Bul takve poklone ne odbija.


Ostatak sveta


To što Mercedes postepeno smanjuje zaostatak za vodećom dvojkom nije iznenađenje, ali nakon uvodnih par trka bilo je jasno da je zaostatak prevelik da bi mogao da se nadoknadi preko noći. Nmeački tim postepeno podiže formu, radi na unapređenjima, a nove nadogradnje najavljene su i za narednih nekoliko trka. Ipak, ekipa iz Breklija još uvek evidentno kaska za Red Bulom i Ferarijem, ali ovakvim tempom razvoja neka pobeda do kraja sezone ne bi bila nedostižna. No, u Austriji teško da će se to desiti, jer, kao što smo već napomenuli, ova staza je bila “Ahilova peta“ Mercedesa i u najboljim danima nemačkog tima.


Od trke u Španiji, kada su stigla prva veća unapređenja, Meklaren kao da je na blagoj nizbrdici. Forma ekipe iz Vokinga promenljiva je čitave sezone, ali u proteklih nekoliko trka značajnijih ostvarenja nema – nema “bljeskova“ poput Norisovog podijuma u Imoli... Ipak, Lando je relativno konstantan i definitivno je i dalje jača polovina Meklarenove garaže. Nastupi Danijela Rikarda deluju otužno i sve glasnije najave o preranom prekidu saradnje između dve strane sve više piju vodu. Australijanac vrlo malo doprinosi ekipi, što je dovelo britanski tim u poziciju da strepi za, u jednom momentu, već viđeno četvrto mesto u plasmanu konstruktora – Alpina je značajno podigla formu, te bodovna razlika između dve ekipe gotovo da više ne postoji.


Alfa Romeo održava pristojan nivo, ali je nepouzdanost definitivno najveća mana ekipe iz Hinvila. Ipak, nakon užasnog incidenta Gvangju Žoua u Silverstonu, priče o performansama švajcarskog tima su, makar na kratko, pale u vodu – “oreol“ je u Velikoj Britaniji spasao još jedan život i to je glavna i najpozitivnija vest za ovu ekipu.

foto: instagram haasf1team
Vredno pomena sa Silverstona su i prvi poeni za Mika Šumahera u karijeri. Sve glasnije kritike na račun mladog Nemca izgleda da su dale rezultat i u borbi sa Aston Martinom za osmo mesto u konstruktorskom šampionatu Hasu će daleko lakše biti ukoliko bude mogao da se osloni na oba svoja vozača. Štaviše, ni sedmo mesto ne deluje nedostižno, s obzirom da Alfa Tauri ne napreduje željenom brzinom. Iako se čini da postoji blagi skok u formi kada je reč o tempu AT03, vozači italijanske ekipe propsipaju bodove na sve strane. Juki Cunoda je u Montrealu i Silverstonu podsetio na “starog sebe“ iz svoje debitantske 2021. godine načinivši neke nedopustive greške, a i Pjer Gasli sve je skloniji incidentima... Sve u svemu, donji deo grida prilično je zgusnut i borbe koje se tu vode bi valjalo ispratiti sa povećom pažnjom. Još da Vilijamsove performanse sa Silverstona postanu redovna pojava...


Ono što će u Austriji biti specifično, te dodatno začiniti trkački vikend je činjenica da po drugi put ove sezone prisustvujemo sprint-formatu. Stoga, zvanični deo programa počinje već u petak kada se voze standardne kvalifikacije, dok nas u subotu očekuje sprint-trka. Glavni događaj zakazan je, kao i obično, za nedelju – po srednjeevropskom vremenu, od 15 časova. Treba napomenuti da su i vremenske prilike u Špilbergu prilično nepredvidive, tako da ne bi trebalo isključiti eventualne padavine, a u takvoj situaciji, šou dobija novu dimenziju. Ne propustimo ga.


Нема коментара:

Постави коментар