|
foto: instagram espnf1 |
Usled svega što gledamo nakon letnje pauze, neke od smelih prognoza, očekivano, nisu izostale.
Trkačka javnost razmišlja u pravcu mogućnosti da Maks Verštapen i Red Bul trijumfuju na svim trkama do kraja sezone – opravdano, s obzirom da je austrijska ekipa, predvođena holandskim superstarom, u ovom delu šampionata gotovo nezaustavljiva. Aktuelni šampion već je u dugačkom i svake hvale vrednom nizu od pet uzastopnih pobeda, dupla kruna je u džepu, a teoretski bi već u Singapuru mogla da bude i zvanično osigurana. Ipak, veće su šanse da se to dogodi na nekoj od preostalih trka, a za takvo stanovište postoje dva razloga.
|
foto: instagram f1 |
Prvi je prilično očigledan – ni eventualni trijumf na stazi „Marina Bej“ neće Maksu osigurati drugi uzastopni naslov ukoliko Šarl Lekler i Serhio Perez ne budu baš debelo podbacili na nedeljnoj trci, a to je ipak malo verovatan scenario. Drugi razlog je znatno kompleksniji i zahteva detaljnije objašnjenje.
Kome odgovara Singapur?
Radi se o uličnoj stazi, na kojoj se tek oko 50% kruga vozi punim gasom. Preticanja nisu nemoguća, ali su, realno, vrlo teško izvodljiva. Stoga, trkački tempo na ulicama Singapura ne bi trebalo da bude od prevelikog značaja, već se znatno više gleda u pravcu nekih drugih faktora – kvalifikacije, start trke, i naravno strategija.
|
foto: instagram f1 |
Poslednje pomenuti detalj posebno je izazovan imajući u vidu da je sigurnosni automobil gotovo redovna pojava pod reflektorima azijske luke, mada je Red Bul u tekućoj sezoni baš na tom polju najviše briljirao – ipak, za uspeh u Singapuru biće potrebno i malo sreće. Strategiju ne možete baš bazirati na osnovu virtuelnog ili pravog sigurnosnog vozila, a upravo takva pojava je poprilično verovatna u nedelju – možda i u više navrata. Iz tog razloga, pogoditi magičnu formulu za uspeh biće nešto teži izazov nego inače, kako za “Bikove“ tako i za ostale timove, jer, eventualne taktičke greške teško bi u kasnijoj fazi trke bilo moguće ispraviti na samoj stazi.
Koji su ti “ostali timovi“ u čijem se pravcu gleda sa posebnom pažnjom?
|
foto: instagram redbullracing |
Dominacija u Belgiji i dve rutinske pobede u Zandvortu i Monci otkrivaju snagu RB18 na brzim stazama, mada smo nje bili svesni i u prvom delu šampionata – doduše ne u tolikoj meri. Singapurska luka je već dosta drugačija priča. Kao što je već naglašeno, reč je o uličnoj stazi, a brzine koje se na njoj dostižu znatno su manje nego na pistama koje smo posećivali u proteklih mesec dana. Staza “vrvi“ od sporih krivina, što nas vraća u prvi deo sezone i neke od pista koje su po svojoj konfiguraciji slične „Marini Bej“.
Ako za trenutak “zavirimo“ u Monte Karlo ili Hungaroring, podsetićemo se da se na takvim stazama Red Bul nije pokazao kao najbrža ekipa. Na stranu taktičke brljotine Ferarija, italijanski tim bi, na papiru, mogao biti veoma konkurentan na ulicama Singapura. Ista konstatacija važi i za Mercedes – uostalom, sećamo li se čiji su vozači osvajali pol-pozicije na dvema gorepomenutim stazama koje u značajnoj meri podsećaju na pistu koju ćemo posetiti za vikend?
|
foto: instagram scuderiaferrari |
Singapur je možda i poslednja prilika da u tekućoj sezoni vidimo pobedu nekoga ko ne dolazi iz redova Red Bula. Ukoliko Verštapen u subotu ne bude na visini zadatka (a pod time podrazumevamo osvajanje pol-pozicije) vrlo lako bismo mogli dobiti pobednika iz redova rivalskih timova. Primera radi, u Monaku je Serhio Perez zahvaljujući odličnoj taktici dospeo na čelnu poziciju i nakon finalne runde pit-stopova nije postojala nikakva šansa da ga neko od njegovih rivala ugrozi. Doduše, Singapur nije baš kao Monako – pored sporih krivina koje smo već naglasili, staza „Marina Bej“ sastoji se i iz tri pravca, od kojih je onaj između krivina 3 i 4 najduži na stazi, a prilična je verovatnoća da ćemo, u skladu sa time, ovog vikenda imati i tri DRS zone, mada se zvanična potvrda još uvek čeka. U prevodu – preticanja su izuzetno teška, ali, za razliku od više puta pominjanog Monte Karla, postoji minimalna šansa da im budemo svedoci.
|
foto: instagram mclaren |
Samim tim što je staza spora, a nijedan od pomenutih pravaca nije preterano dugačak, snaga motora neće igrati tako bitnu ulogu kao što je to bio slučaj npr. u Spa ili Monci gde se Red Bul na tom polju pokazao u zastrašujućem izdanju. Od maksimalne brzine znatno je bitniji obrtni momenat, odnosno sposobnost ubrzanja bolida na izlasku iz krivina. Takođe, usled činjenice da agregati nisu pod posebnim opterećenjem, pouzdanost ne bi trebala biti prevelika glavobolja za timove, makar kada je reč o pogonskim jedinicama. Kod nekih drugih delova bolida, na primer kada su u pitanju kočnice, situacija je već nešto drugačija. Ipak, najveći izazov biće na samim vozačima – voznja singapurskim ulicama zahteva i brzu i preciznu vožnju, ograde su veoma blizu i konstantno svuda oko vas, te je koncentracija vozača nešto što će biti jedan od ključnih faktora. U Singapuru je bitno voziti pametno i, pogotovo kada pokušavate da izvedete preticanje, dovoljno oprezno, jer staza je prilično uska, te je svaki kontakt sa drugim vozilom potencijalni završetak trke u zidu.
|
foto: instagram redbullracing |
Ne treba nikako bežati od konstatacije da je Red Bul u nedelju prvi favorit za pobedu. Uostalom, napredak ekipe iz Milton Kinsa koji je ostvaren tokom letnje pauze pretpostavljeno se ne odnosi samo na brze staze i razumno je verovati da je RB18 i na sporijim stazama ostvario napredak u odnosu na prvi deo sezone. Ipak, ako već pričamo o tome da bi “Bikovi“ negde mogli da se spotaknu do kraja godine – to je onda staza koja je upravo pred nama. Govorimo i o verovatno poslednjoj šansi za još uvek aktuelne, ali odlazeće šampione iz redova Mercedesa da godinu ipak završe sa makar jednom pobedom i tako izbegnu situaciju koja je poslednji put viđena 2011. godine – da ekipa iz Breklija ne upiše nijedan trijumf tokom sezone. U trkama koje slede posle Singapura, “srebrne strele“ teško da će imati bolju šansu od ove, a slično je i sa Ferarijem...
Osvrt na tradiciju
U 2022. godini Maks Verštapen pomera brojne granice, a ona koja možda i najviše zapada za oko jesu pobede na stazama na kojima ranije nije imao previše uspeha. Negativne nizove bez trijumfa prekinuo je i na Hungaroringu, u Montrealu, Monci... Da li će to biti slučaj i na pisti „Marina Bej“ saznaćemo u nedelju posle podne (po srednjeevropskom vremenu). Treba napomenuti da se u Singapuru Formula 1 nije trkala od 2019. godine, a poslednji pobednik je Sebastijan Fetel, u to vreme vozač Ferarija. Uspehe su ovde beležili i Luis Hamilton, Fernando Alonso i Niko Rozberg, ali vozači iz te neke novije generacije još nisu imali prilike da osete slast trijumfa na ovoj stazi.
|
foto: instagram scuderiaferrari |
Zato u nedelju treba i iz tog ugla očekivati posebno motivisanog Verštapena, ali i lanjskog osvajača pol-pozicije iz pomenute 2019. godine Šarla Leklera (kome je tada pobeda “za dlaku“ izmakla), kao i Karlosa Sainca, Džordža Rasela, Serhija Pereza... I nikoga od njih, usled nepredvidivosti singapurskih ulica, ni slučajno ne bi trebalo otpisati iz borbe za pobedu. Sve u svemu, kada se na pomenute vozače doda i Luis Hamilton, dobijamo šest realnih kandidata za trijumf u nedelju. Pobeda nekog od preostalih 14 pilota ipak bi predstavljala baš preveliko iznenađenje...
Hvala za tekst. Dovoljno je izdvojiti par minuta za citanje i docekati pripremljen narednu trku. 👌👌
ОдговориИзбриши