Najpre sredinom sedamdesetih kada su svoje najslavnije dane u karijeri proživljavali Emerson Fitipaldi i Džejms Hant. Zatim od sredine osamdesetih do početka devedesetih kada su Niki Lauda, Alan Prost i Ajrton Sena sa mnogo uspeha krotili crveno-beli bolid prepoznatljiv po velikom „Marlboro“ natpisu u čast tadašnjeg glavnog sponzora ekipe. Nakon povlačenja Honde i uspostavljanja saradnje sa Mercedesom, usledio je nešto skromniji period, sve dok se kockice za tandem Vokinga i Štutgarta nisu posložile u završnim godinama XX veka. Neka, nazovimo je “srednja“ generacija ljubitelja Formule 1 jako dobro pamti tadašnji prelepi srebrno-crni Meklaren, sada ukrašen „West“ nalepnicama, koji je britanskom timu podario dve vozačke titule u izvedbi Mike Hakinena. I jednu konstruktorsku.
foto: instagram f1
foto: instagram f1
Ono što je usledilo u narednih desetak godina, počevši od 2013, bez ikakve zadrške možemo opisati kao crni period za Meklaren, kao najmračniju epohu u istoriji tima koji se na sceni nalazi od 1966. godine.
Razloge za sunovrat možemo tražiti u većem broju faktora: zastareli vazdušni tunel, početak hibridne ere i gubitak statusa fabričkog tima (Mercedes je počeo da gradi neku svoju priču, stavljajući Meklaren u nezahvalnu ulogu klijenta), česte smene rukovodećih ljudi (Ron Denis se povukao sa čela ekipe, a breme koje je ostavio za sobom očito je bilo preteško za njegove naslednike)... Povrh svega, ponovna saradnja sa Hondom je, umesto uspeha sličnim onima koji su postizani u eri Sene i Prosta, doživela potpuni fijasko. Imajući u vidu kako je tim izgledao na stazi, ni sramota ne bi bila prejaka reč. Za Fernanda Alonsa i Džensona Batona, bivše svetske šampione, pomenuti period je, umesto borbi za nove pobede i titule, predstavljao nesvakidašnje visok nivo frustracije, razočarenja i osećaja nemoći. Možemo reći i vozačkog poniženja. Dvojac svetskih prvaka i njihov nekada veliki tim sa prebogatom riznicom trofeja izgledali su bukvalno kao grupa amatera i turista na stazi, ili, da parafraziram Alonsa – „kao ekipa Formule 2“ (da, aludiram na „GP2 engine“ rečenicu).
foto: instagram f1
foto: instagram f1
Međutim, dok su svetla reflektora bila usmerena u neku drugu stranu, Zek Braun i ljudi oko njega su u tišini marljivo radili i rešavali jedan po jedan problem. Ključna stvar koja je dovela do toga da tim ponovo profunkcioniše zove se: organizacija.
foto: instagram zbrownceo
Svaka velika promena pravila vam u teoriji daje šansu da se izdignete iz pepela i nekim inovativnim rešenjima nadigrate konkurenciju kojoj ste do tada gledali u leđa. Naravno, u praksi je takav izazov uvek znatno teže savladati. Tako ni početak ere efekta tla 2022. godine nije doneo neka veća tumbanja na gridu, a Meklaren je i u novim okolnostima ostao tamo gde se i do tog momenta nalazio; slabiji od top timova, bolji od onih manjih. Ni na nebu ni na zemlji.
No, promene koje je britanski tim u hodu rešavao – uključujući i sistematizaciju unutar ekipe i izgradnju novog vazdušnog tunela – počele su da daju rezultate kada se to najmanje očekivalo.
Početak sezone 2023. Meklaren je dočekao kao petoplasirani tim iz prethodne sezone i sa vozačkom postavom koja u tom trenutku iza sebe nije imala ni jednu jedinu pobedu u Formuli 1. Lando Noris je imao četvorogodišnje iskustvo trkanja u “najbržem cirkusu“, ali bez većih rezultata, dok je Oskar Pjastri upravo započinjao karijeru. Bila je to slika i prilika jedne prosečne ekipe koja može samo da mašta o tome da bude u konkurenciji za najviši plasman. Bila je to ekipa koja je više ličila na odskočnu dasku za mlade vozače (poput upravo Oskara i Landa) nego na tim za koji bi svaki vozač žarko želeo da vozi i dugoročno mu se obaveže na vernost.
foto: instagram motorsport
Kakav je to povratak bio... Bajkovit.
Bilo je potrebno još neko vreme da četa iz Vokinga sustigne u to vreme neprikosnoveni Red Bul, ali ni na taj momenat nismo predugo čekali. Od sredine 2024. Meklaren je ponovo postao ono što je poslednji put bio prilično davno – najbolji tim Formule 1. To je zvanično ovekovečeno konstruktorskom titulom krajem iste godine, a dvanaest meseci kasnije će doći i vozačka.
Ako smo zaboravili, da se podsetimo: pre samo petnaest meseci Noris i Pjastri nisu imali nijedan trijumf u “najbržem cirkusu“. Jedva nešto više od godinu dana kasnije, Englez i Australijanac su vrlo blizu dvocifrenog broja pobeda. Ne zbirno, nego pojedinačno. A krajem tekuće 2025. će jedan od njih dvojice, gotovo je izvesno, postati šampion Formule 1. Meklaren ne samo da je ponovo porastao, već je to omogućio i svojim vozačima. Neće proći ni pet meseci od današnjeg dana, a jedan od njih će svoje ime upisati na večnu listu. Onu sa koje to ime nikada neće biti obrisano.
Dakle, Meklarenu čak nije potrebno ni neko od onih zvučnih vozačkih imena koja su u međuvremenu, tokom perioda agonije engleskog giganta, izbacila iz svoje glave bilo kakvu pomisao da u dogledno vreme potraže svoju sreću u Vokingu. Ali za Meklaren ni to nije problem. Ako već ne mogu da dovode u svoje redove neke od bivših šampiona – stvoriće nove. Iz svojih redova. I tako ponovo postati ono što su nekada bili.
Da li je mučni period zaista toliko dugo trajao ili se samo tako čini usled dubine ponora u koji je Meklaren upao sredinom prošle decenije? Iz ličnog ugla, nisam sasvim siguran, ali verujem da u glavama svih papaja fanova još uvek snažno živi sećanje na onaj užas preživljen sa Hondom, pa i na one isto tako prilično besplodne godine sa Renoom. I još dve ili tri ne naročito impresivne sa Mercedesom, čiji je, ne zaboravimo, Meklaren klijent i danas. Dakle, britanski tim nije išao putem koji bi za većinu bio uobičajen u potrazi za novim uspesima. Dok bi neki drugi izlaz iz mraka potražili u angažovanju vrhunskog vozača, okupljanja tima oko istog i pokušaju da izdejstvuju status fabričke ekipe, Meklaren se oslonio na – organizaciju. Na kreiranje kolektiva u kojem će se znati šta je čija uloga, u kojem će svako lice dobiti prostor da isporuči svoj maksimum. A onda, u takvim okolnostima, možete i kao kupac tuđih pogonskih jedinica i sa dva ne baš preterano iskusna vozača u svojim redovima dostići zlatne visine. Deluje paradoksalno, ali je činjenica: veliki resursi potrošeni na Alonsa i Batona, uz oslanjanje na Hondu i prizivanje nekadašnjih uspeha, doneli su samo romantično maštanje o slavnoj prošlosti i rezultatski debakl u sadašnjosti. Uspeh je došao sa de facto početnicima za volanom i statusom Mercedesove mušterije. Utoliko je čitava ova Meklarenova priča impresivnija.
foto: instagram reuters
Radujte se, navijači Meklarena; vaš tim je ponovo simbol moći i snage. Uživajte dok traje!
Нема коментара:
Постави коментар